Inresetillstånd till USA

Hej

Jag undrar om jag kan resa till USA då jag blivit dömd till fängelse för olika brott. Ex narkotikabrott, övergrepp i rättssak, häleri, olaga vapeninnehav, tillgrepp av fortskaffningsmedel. Allt detta har hänt under åren 1983-1995. Sist jag blev dömd är alltså 1995 och jag fick då 10 månaders fängelse. Jag är idag skötsam och helt laglydig. Måste jag uppge att jag blivit dömd för såna brott om jag vill besöka USA, då det är så länge sedan det skedde?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör amerikansk lagstiftning, vilken ligger lite utanför mitt kompetensområde.

Men ett första steg mot att kunna få inresetillstånd till USA är att ansöka om ESTA, det gör du enklast via den här länken. Här får du direkt svar på om du kan få inresetillstånd.

Skulle du bli nekad ESTA kan du ansöka om visum på amerikanska ambassaden.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare