FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/07/2017

Innebörden av adoption av vuxna barn

Hej.

Jag har tyvärr inte haft kontakt med mina två biologiska barn sedan de var små barn. Omständigheter som orsakat detta. Vet dock att de haft en bra styvfar.

Båda barnen är nu vuxna. Fick idag info att styvfadern och biologiska mamman gått till tingsrätten och ansökt om att adoptera de vuxna barnen. Jag har inget att säga om det, godkänner det. Vad innebär detta för mig? Vilka rättigheter ger jag upp? Det står även att man ska ange att man inte gör detta av ekonomiska skäl, vad menar man med det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En adoption skulle innebära att du rättsligt sett inte längre betraktas som pappa till dina biologiska barn. När styvpappan adopterar dina barn intar de samma ställning som om de vore hans biologiska barn. Eftersom barnen är vuxna förlorar du inga rättigheter, hade de varit minderåriga hade till exempel frågor om vårdnad aktualiserats. Däremot kommer barnen inte att vara arvsberättigade efter dig. Eftersom adoptivpappan betraktas som pappa till barnen kommer de att ärva efter honom istället, se 4 kap. 8 § Föräldrabalken och 2 kap. 1 § Ärvdabalken.

Enligt 4 kap. 6 § Föräldrabalken får en adoption inte ske om det från någon sida getts eller utlovats ersättning eller avtalats om underhåll. Det är alltså inte tillåtet att adoptera på grund av ekonomiska skäl, till exempel mot ekonomisk ersättning. Du bör därför uppge att du inte mottagit eller gett någon ekonomisk ersättning med anledning av adoptionen.

Med vänlig hälsning

Hanna LindstenRådgivare