Inneboende vill ogiltigförklara hyresavtal genom information som inte framkommit

Hej!

Jag har hyrt ut ett rum till en vän, vi har skrivit på kontrakt där all information om uppsägning framgått, alltså 3 månaders uppsägningstid. Uthyrningen hade en giltighetsperiod på 6 månader och skulle därefter förnyas med 3 månader om kontraktet inte uppsagts.

Min inneboende flyttade ut, 3 dagar efter att han betalt hyran, jag vräkte honom inte utan han valde själv att flytta och ansåg att kontraktet vi skrivit inte var giltigt och att han därför inte skulle förhålla sig till reglerna om uppsägning. Han vill dessutom ha tillbaka pengarna för hyran han betalde den månaden han valde att flytta ut.

Varför han anser att kontraktet är ogiltigt är för att jag får bostadsbidrag vilket inte stod med i kontraktet och för att han inte heller folkbokförd sig hos mig.

Hur går jag tillväga i rådande situation? Har han rätt när han påstår att kontraktet inte är giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så flyttade en inneboende ut direkt utan att betala hyra trots att ni hade avtalat om 3 månaders uppsägningstid.

Avtal ska hållas
I Sverige finns en juridisk princip att avtal ska hållas men denna princip kan i vissa fall frångås genom regler i bl.a. avtalslagen. Exempelvis om någon har lurat någon att gå med på ett avtal så kan avtalet ogiltigförklaras enligt 30 § avtalslagen (AvtL) eller om de olika parternas prestationer är väldigt ojämna (ex om hyran är alldeles för hög eller uppsägningstiden är alldeles för lång) enligt 36 § AvtL. Såvitt jag har förstått så har du inte lurat personen och 3 månader är en fullt rimlig uppsägningstid som ni båda kommit överens om. Det finns andra sätt att ogiltigförklara avtal men inga som jag bedömer vara relevanta i ditt fall.

Svek i 30 § AvtL
Din inneboende hävdar att avtalet är ogiltigt p.g.a. att du inte skrivit med i kontraktet att du har bostadsbidrag. För att ogiltigförklara ett avtal med hjälp av 30 § AvtL som blir mest aktuell i det här fallet, krävs att du lämnat uppgifter som inte stämmer (exempelvis om personen frågat om du har bostadsbidrag och du har sagt nej). Du måste också ha förstått eller bort förstå att informationen du lämnar eller inte lämnar är felaktig. Det sista kravet är att du har bostadsbidrag kan antagas ha inverkat på din inneboendes vilja att skriva kontrakt med dig, d.v.s. det hade inte blivit någon flytt om personen vetat att du hade bostadsbidrag. Att du har bostadsbidrag borde enligt min mening troligtvis inte heller inverka på att avtalet ingås. Så länge du inte har ljugit för personen om att du har bostadsbidrag och att personen av den anledningen inte hade velat skriva kontrakt med dig från början kommer avtalet inte kunna ogiltigförklaras. Det är inte heller upp till din inneboende att ogiltigförklara avtalet utan det är upp till en domstol.

Bostadsbidrag
Att notera är dock att det däremot kan vara felaktigt att du får bostadsbidrag om du inte har berättat för försäkringskassan att du har en inneboende. Annars kan du bli skyldig att betala tillbaka den del som utbetalats till dig under månaderna personen var inneboende till försäkringskassan. Detta är dock inget som har betydelsen av avtalet mellan er förutom eventuellt storleken på hyran som kan påverkas.

Kort svar & råd
Din inneboende har fel i att avtalet är ogiltigt så länge du inte har ljugit om att du får bostadsbidrag finns ingen möjlighet att ogiltigförklara avtalet och även om du har ljugit är det inte säkert att avtalet blir ogiltigförklarat ändå. Att personen inte har varit folkbokförd hos dig spelar ingen roll för avtalets giltighet men kan ha betydelse i bevisningsfrågor.

Du har alltså rätt att kräva hyra under uppsägningstiden. Mitt råd är att vända dig till personen först och främst och kräva pengarna och går inte det kan kronofogden hjälpa dig att få tillbaka pengarna genom ett betalningsföreläggande, information om det hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare