Innebär fortkörning under prövotiden att jag blir av med körkortet?

Hej! Jag har haft körkortet i 1 år nu och 3 dagar sedan så åkte jag 18km över hastighetsgränsen på en 50 väg, alltså 68 på en 50 väg och insåg inte att det var en poliskontroll längre fram. Jag blev indragen vid sidan av vägen och plockade på mig en bot på 2800kr. Polisen sa vidare att dom inte kommer att dra mitt körkort men styrelsen ska göra sin egna bedömning av det hela. Kommer jag att bli av med körkortet?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om körkortsåterkallelse hittar du i körkortslagen (KörkL).

När kan ett körkort bli återkallat p.g.a. hastighetsöverträdelse?
Av lagen framgår att körkortet mycket riktigt kan återkallas om du överskrider hastighetsbegränsningen (5 kap. 3 § KörkL). För att det ska ske krävs dock i praktiken att det rör sig om en lite kraftigare hastighetsöverträdelse. I förarbetena till lagen brukar 30 km/h över den tillåtna hastigheten anges som en sorts gräns vad gäller vägar med högre hastighet än 30 km/h. Är det inte vid flera upprepade tillfällen du har blivit tagen för fortkörning medför alltså i regel inte en överträdelse på 18 km/h återkallelse av ditt körkort. Det ska dock nämnas att transportstyrelsen gör en bedömning i varje enskilt fall och det därför inte är möjligt att säga helt säkert.

Hur går förfarandet till?
Polisen skickar, precis som du säger, ärendet vidare till transportstyrelsen som har att göra en bedömning utifrån omständigheterna i just ditt fall. Transportstyrelsen kommer sedan att meddela dig ett beslut. När du tagit emot detta beslut får du möjlighet att yttra dig om beslutet har gått dig emot. I yttrandet kan du förklara ditt perspektiv av omständigheter som du anser kan vara av betydelse för beslutet. Skulle ditt körkort återkallas utfärdar transportstyrelsen en spärrtid inom vilken du inte kan ta ett nytt körkort (5 kap. 6 § KörkL). En eventuell återkallelse innebär i och med din prövotid också att du måste göra om teorin, riskettan, risktvåan och uppkörningen efter det att spärrtiden är över för att kunna få ett nytt körkort (5 kap. 15 § KörkL).

Du hittar mer information på transportstyrelsens hemsida här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare