Innebär felaktiga uppgifter förtal?

Hej!

På Mrkoll.se publiceras mina personuppgifter med flera felaktigheter, bland annat gällande min lägenhets storlek.

Jag har varit i kontakt med deras kundservice vid flera tillfällen, men de vill inte ta bort uppgifterna, och heller inte berätta vilken källa de har till felaktigheterna. De vill att jag rättar uppgifterna, men jag vill inte dela någon som helst personlig information med dem.

Jag har kontaktat Skatteverket och Lantmäteriet som menar att de inte har lämnat information om mitt boende till Nusvar, som ligger bakom sajten.

Gör sig inte Nusvar skyldiga till förtal när de sprider uppgifter som inte är sanna om en privatperson?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till förtal är det ett brott som regleras i 5 kap 1 § Brottsbalken (BrB). För att detta brott ska vara uppfyllt krävs att någon utpekar annan som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgifter ägnade att utsätta personen för andras missaktning. Detta innebär därmed att uttalandet ska vara avsett att skada den andra personens anseende hos andra.

Att Mrkoll.se publicerat felaktiga uppgifter gällande lägenhetsstorlek ect innebär därmed inte att förtal har skett, då det inte är uppgifter som utsätter dig för andras missaktning.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare