Ingick 24 månaders bindningstid i bredbandsavtalet och kan bindningstiden vara oskälig ifall den ingick?

Hej, jag köpte ett mobilt bredband från Telenor som jag ville ha i två år då jag borde i skogen och där finns ingen fiber, men jag lyckades fluta till ett centralt lägnhet där jag har en vanlig bredband med öppen surf för mycket billigare pris, och då är jag inte i behov av Telenor, men dom säger att det finns bindningstid, i avtalet sa dom inget om bindningstiden! Det var ett röst avtal, dom säger att du vet att den är för 24 månader, och der vet jag, men ingen bindningstid hade dom sagt om! Och nu har jag i 4 månader betalat nästan 400 kr varje månader för något jag inte vill ha! Dom tvingar mig annars får jag betalningsanmärkning, jag har inget jobb och får socialbidrag som knappt räcker för något, 400 kan jag göra mycket annat med, tex: köpa vinter skor för min sån, bli medlem i en bostadskö där jag kan få en lägnhet istället för att flytta från kommun till kommun varge månad då jag är inebonde med min lila sån som inte kunnat få dagis och jag inte kunnat få jobb! Snälla hjälp jag måste avsluta avtalet då dom lurar mig och suger pengar från mig varje månad, dena månaden tog dom 1014 kr från mig! Kag har inga pengar i fickan!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingick bindningstiden i avtalet?

När man ingår avtal behöver båda sidor acceptera avtalets innehåll. Detta behöver inte vara skriftligt, det går bra genom telefon eftersom Telenor spelar in deras samtal (1 § avtalslagen). Utgångspunkten för att bestämma vad som ingår i ett avtal är den gemensamma viljan. För dig betyder detta att både du och Telenor måste ha givit uttryck för att ni ville ha en bindningstid på 24 månader. Telenor måste kunna bevisa att de har berättat om bindningstiden för dig och att du accepterat detta. Om Telenor inte nämnt bindningstiden till dig är du inte bunden av den.

Vad gäller ifall bindningstiden ingick i avtalet?

Om Telenor däremot kan bevisa att de har berättat om bindningstiden och du har accepterat detta blir det svårare att få rätt. Huvudprincipen är att avtal ska hållas men det finns vissa undantag. I din nuvarande situation skulle 36 § avtalslagen möjligtvis vara tillämplig. Denna paragraf kan tillämpas om något i ett avtal är oskäligt. Om något med avtalet är oskäligt kan det ogiltigförklaras eller jämkas. Vidare betyder detta att ifall din bindningstid anses vara oskälig så kan man ta bort bindningstiden (jämka avtalet) eller ogiltigförklara hela avtalet.

Är din bindningstid oskälig?

Enligt 15 a § Lag om elektronisk kommunikation får bindningstider på elektroniska kommunikationstjänster inte vara längre än 24 månader. Eftersom din bindningstid är just 24 månader kan den inte anses vara oskälig på denna grund. I samma paragraf står det dock att du som konsument ska erbjudas en bindningstid på maximalt 12 månader. Ifall de inte erbjudit detta till dig under telefonsamtalet skulle din bindningstid på 24 månader kunna vara oskälig.

Vad kan du göra nu?

Jag rekommenderar att du kontaktar Telenor och frågar efter det samtal som de spelat in med dig när ni träffade avtalet. Därefter bör du lyssna noga på inspelningen ifall de faktiskt berättade om bindningstiden eller inte. Ifall de inte nämnde bindningstiden under inspelningen bör du kontakta dem igen och säga att bindningstiden inte ingår i avtalet och att du därför säger upp avtalet direkt. Ifall detta är fallet ska de dessutom betala tillbaka de pengar som de dragit från dig medan du sagt att du inte ville ha kvar bredbandet.

Ifall du hör att de berättade om bindningstiden bör du kontrollera att Telenor erbjöd dig ett annat alternativ som innebar maximalt 12 månaders bindningstid. Ifall de endast erbjöd dig detta avtal med 24 månaders bindningstid och inget annat alternativ kan du försöka hävda att bindningstiden är oskälig. Som stöd för det har du 36 § avtalslagen i kombination med 15 a § Lag om elektronisk kommunikation.

Ifall du anser dig ha rätt enligt det ovan sagda men Telenor vägrar att gå med på det du vill bör du ta hjälp av allmänna reklamationsnämnden. De kan kostnadsfritt reda ut tvisten mellan dig och Telenor. Klicka här för att göra en anmälan angående köp av tjänst. Till stöd för din anmälan till allmänna reklamationsnämnden kan du bland annat hänvisa till detta svar men också de inspelningar som Telenor kommer att skicka till dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare