FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/02/2019

Inget specifikt namn på det avtal du söker men avtalsfrihet råder

Jag och min sambo bor i nuläget i Landskrona, men vill flytta till Karlstad. Min fråga är, om det tar slut med barnets pappa och jag vill flytta tillbaka till Landskrona eller till någon annan stad, finns det något avtal man kan skriva på så jag och barnet inte är fast i Karlstad för alltid? Pappan är villig att skriva på något liknande avtal för att jag inte ska känna att jag blir "gisslan" i en stad om vi skulle gå skilda vägar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget särskilt namn för det slags avtal du vill skaffa med din sambo. Dock råder så kallad avtalsfrihet i Sverige vilket bland annat gör att du och din sambo har rätt att ingå avtal angående (i stort sett) vad ni vill och i vilken form ni vill. Alltså kan ni själva utforma ett avtal om att du inte ska behöva bo kvar i Karlstad utan få flytta tillbaka till Landskrona. Detta avtal kan utformas hur som helst, främst menar jag muntligt eller skriftligt. Ur bevissynpunkt är det naturligtvis bäst att ordna ett nedskrivet avtal som signeras av er båda.

Anledningen att ni bör ha det nedskrivet är ifall din sambo, ifall ni gör slut, förnekar att ni har ett sådant avtal. Om vi dessutom antar att ni blir så osams om huruvida du kan/ska flytta eller inte så att ni tar saken till domstol lär du vilja bevisa den rätt du har genom avtalet. Det kan du göra endast om det är nedskrivet eftersom en muntlig överenskommelse är svår att bevisa om det inte är inspelat.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare