FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/05/2019

Ingen gåvoskatt i Sverige

Hej !

Kan jag ge bort halva min fastighet till min sambo utan att betala någon skatt?

Jag har bott i huset skälv innan.

Värderat till ca 5milj, lån 2,4milj.

Går det att skriva skuldbrev innan den dagen man ev går isär?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige finns ingen gåvoskatt och därför kan du skänka bort delen av din fastighet utan att betala skatt.

Ett skuldebrev kommer egentligen att vara onödigt eftersom en gåva av fastigheten inte kommer att vara bindande för dig, trots skuldebrevet. Gåvor är bindande först när de är givna. Ni kan såklart skriva ett skuldebrev på att du är skyldig din sambo halva fastigheten, men du har ingen skyldighet att följa skuldebrevet och din sambo kan inte kräva dig på fastigheten med stöd i skuldebrevet.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare