FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2018

Ingen anställd vill vara skyddsombud - vad göra?

Hej!

Vi har ett (icke anslutet) bolag med flertal mindre kontor. Nästan samtliga av dessa är fler än fem och behöver således ha ett skyddsombud utsett. Vad gör vi i en situation där ingen av medarbetarna vill vara skyddsombud? Kan chefen på den specifika kliniken vara ombud (arbetstagare) och ha VD som arbetsgivare?

Finns det någon lösning på detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som bekant så ska skyddsombud alltid finnas på arbetsställen där minst fem arbetstagare regelbundet sysselsättes (se kap. 6 § 2 första stycket arbetsmiljölagen).

Om det är svårt att utse någon fackmedlem till skyddsombud kanske facket kan försöka att utse någon oorganiserad anställd; då får man en facklig förtroendeman som inte är med i facket. En något udda företeelse, men det är fullt möjligt. Om inte det heller fungerar får ni tyvärr vara utan skyddsombud.

Enligt min bedömning har jag svårt att se att chefen vid den aktuella arbetsplatsen kan utgöra skyddsombud (även om det finns en VD som står över personen i hierarkin), bland annat med hänsyn till ett skyddsombuds syfte och funktion.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att kommentera nedan om du undrar något annat.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare