Ingår löner, bonusar, optioner etc. som inte ännu utbetalats i bodelningen vid äktenskapsskillnad?

Min man har precis fått ett högt uppsatt direktörsjobb utomlands. Man vill kontraktera honom på 4 år. Det ligger skyhöga bonusar, optioner och en slutbonus etc etc och givetvis en bra grundlön i paketet. Jobbet förutsätter att jag tar hela ansvaret och är hemma under veckorna då han bosätter sig i landet mån-fred.

Vid en ev skilsmässa , säg om 1 år Vad kan jag då räkna med vid bodelning att kunna "kräva"?

Hans Bonusar etc har kanske inte börjat falla ut, men dessa 4 år förutsätter min hemma varo att finnas för barnen. Kan jag anse att kontraktets värde under kommande åren som det gäller skall ingå i bodelningen då det tas under pågående äktenskap? Eller är det enbart de delar som faktiskt fallit ut som får räknas in- ur ett juridiskt perspektiv

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Då din fråga rör bodelning vid en eventuell skilsmässa, så kommer vi att kika närmare på äktenskapsbalken (ÄktB).

Endast de delar som faktiskt fallit ut tas med i bodelningen

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom som regel fördelas lika genom bodelning (9 kap. 1 § första stycket ÄktB).

Då kollar man på vilka tillgångar och skulder du respektive din man hade den dag talan väcktes om äktenskapsskillnad (9 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Lön, bonusar, optioner och dylikt som din man ännu inte erhållit kommer därför inte att räknas med. Det förefaller även naturligt om man tänker på det, eftersom det inte är säkert att han kommer att få dessa.

Lönen är visserligen mer säker än vad diverse bonusar och optioner är, men vad händer om han skulle bli uppsagd, sjuk, säger upp sig själv eller något annat liknande händer?

I juridisk mening talar man om "den kritiska tidpunkten" och det spelar således ingen roll vad som händer efter det att ansökan om äktenskapsskillnad inkommit. Endast de tillgångar som du och din man har innan denna tidpunkt räknas med.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fin dag.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare