Ingår gåvor till makan i bodelningen vid skilsmässa?

Nov-2015fick min fru 200 000kr av sin mor för att köpa en bil. Nu ska vi skiljas. Vi har under de här åren delat lika på alla kostnader. Bilen står registrerad på min fru. Vad gäller nu i samband med vår skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som händer med egendom vid skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Allt delas lika utom enskild egendom

All egendom som du och din fru har utgör giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § ÄktB) Egendom kan vara enskild genom att din fru fått den i gåva med villkoret att gåvan ska utgöra hennes enskild egendom. (7 kap. 2 § ÄktB) Det är viktigt att det fanns ett sådant villkor när hon fick gåvan av sin mor, annars utgör gåvan giftorättsgods och inte enskild egendom.

Om det framgick att de 200 000 kr som er fru fick skulle utgöra enskild egendom så ska det inte ingå i bodelningen och därför inte delas lika med dig. Detta gäller även fast hon köpt en bil för pengarna, bilen ska i sådant fall inte heller ingå i bodelningen utan utgör er frus enskilda egendom.

Om det däremot inte framgick av ett gåvobrev eller liknande att de 200 000 kronorna skulle utgöra er frus enskilda egendom så utgör det istället giftorättsgods och ska delas lika mellan dig och din fru vid bodelningen.

Bodelning vid skilsmässa

När ett äktenskap upplöses genom äktenskapsskillnad så ska det göras en bodelning. (9 kap. 1 § ÄktB) I en bodelning ska giftorättsgods (allt utom enskild egendom) ingå. (10 kap. 1 § ÄktB) I bodelningen delas allt giftorättsgods lika mellan er.

Slutsats

Om det framgick av gåvan att den skulle utgöra er frus enskilda egendom så ingår de 200 000 kronorna (bilen) inte i bodelningen utan hela värdet tillfaller din fru. Om gåvan inte skulle utgöra enskild egendom så är det istället giftorättsgods vilket ska delas lika mellan dig och din fru vid bodelningen.

I slutet av bodelningen ska du och din fru således ha delat på allt ert giftorättsgods så att ni får egendom som sammanlagt har lika högt värde.

Hoppas det var svar på din fråga! Skriv gärna en till fråga om du har några ytterligare funderingar så vi kan hjälpa dig vidare.

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare