FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/06/2023

Ingår egendom som köpts under betänketiden i bodelningen?

Hej Om min man (dåvarande) köpt en fastighet under tiden för betänketiden av vår skilsmässa, skall den då tas med i bodelningen? Eller ses det som enskild egendom? Vi var ju fortfarande gifta för tiden av köpet, mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att referera till bestämmelser som återfinns i äktenskapsbalken, förkortad ÄktB.

En bodelning till följd av äktenskapsskillnad förrättas normalt när ett äktenskap har upplösts. På begäran av någon av makarna kan dock bodelning förrättas när ett mål om äktenskapsskillnad fortfarande pågår (9 kap. 4 § ÄktB). Jag tolkar det som att ert äktenskap är upplöst och att ni nu befinner er i bodelningsprocessen. Frågan är alltså om den fastighet din dåvarande man köpte under betänketiden, dvs innan äktenskapet var upplöst, ska ingå i den bodelning som nu ska genomföras.

Vilken egendom ska ingå i bodelningen?

Huvudregeln är att bodelning ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som gäller dagen då äktenskapsskillnad väcks (9 kap. 2 § ÄktB). Detta är den s.k brytdagen och innebär alltså att det är dagen då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten som ligger till grund för vad som ska ingå i bodelningen, både vad gäller skulder och tillgångar.

I sammanhanget ska nämnas att makar har redovisningsplikt vad gäller sina tillgångar och skulder från det att talan om äktenskapsskillnad väcks till det att bodelning görs (9 kap. 3 § ÄktB). Redovisningsplikten gäller både giftorättsgods och enskild egendom.

Vad gäller i ditt fall?

Om din tidigare make införskaffat fastigheten med medel som fanns vid brytdagen måste denna summan redovisas vid bodelningen. Själva fastigheten kommer dock inte att ingå i bodelningen, utan enbart den nettoegendom som fanns vid brytdagen. Detta gäller däremot inte om din dåvarande man köpt fastigheten med medel som ingick i hans enskilda egendom, utan i detta fall ingår varken fastigheten eller de medel din tidigare man köpt fastigheten med i bodelningen.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare