FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/05/2021

Ingår egendom som införskaffats under betänktetiden i bodelningen?

Hej

Om jag startar ett företag under betänketiden tillfaller hälften min man då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning ska göras med egendomsförhållandena den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcks

En bodelning innebär att man delar makars egendom när äktenskapet upplöses (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Äktenskap upplöses genom en makes död eller genom äktenskapsskillnad (1 kap. 5 § ÄktB). Äktenskapet anses upplöst genom äktenskapsskillnad när en dom på äktenskapsskillnad vinner laga kraft (5 kap. 6 § ÄktB).

Under vissa förutsättningar kan en skilsmässa inte upplösas utan att en betänketid löper (5 kap. 1-2 §§ ÄktB). Betänketiden inleds när makarna gemensamt ansöker om äktenskapsskillnad eller när ena makens yrkande om äktenskapsskillnad delges den andra maken (5 kap. 3 § ÄktB).

Själva bodelningen ska dock göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, inte när själva äktenskapet är upplöst (9 kap. 2 § första stycket ÄktB). Betänketiden påverkar således inte när den så kallade 'brytdagen' anses inträffats, utan det avgörande är när ansökan om äktenskapsskillnaden inkom till domstolen.

Sammanfattningsvis så kommer inte hälften av ditt företag som du startar under betänketiden tillfalla din man. Det är era egendomsförhållanden den dagen ni väcker talan om äktenskapsskillnad som är relevanta för bodelningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det är något mer du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Chantal KryouRådgivare