FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/02/2021

Ingår dina bankmedel i bodelningen?

Hej

Jag har varit gift 18 månader men vi har aldrig bott tillsammans eftersom min partner bor i ett annat land.

Vi har inte heller gemensamma barn. Jag har ett barn (16 år) från min tidigare äktenskap med en annan man.

Min fråga är så: Jag har sparat barnets pengar (barnbidrag och underhållstöd). Ca 100 tusen kronor. måste jag dela pengarna med honom vid skilsmässan.? Han har aldrig varit här och aldrig tjänat pengar.

tack för svaret :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglering avseende skilsmässa och bodelning återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB). Som jag uppfattar det så undrar du huruvida de 100 tkr som du numera har som din kontobehållning (besparingar hänförda till barnbidrag och underhållsstöd) ska ingå i en framtida bodelning mellan dig om din partner som du varit gift med i 18 månader. Jag kommer vidare utgå från att så är fallet, om jag skulle ha missuppfattat din fråga är du som alltid varm välkommen att återkomma.

Vilken egendom ingår i en bodelning? Vilken egendom som ska ingå i en bodelning regleras huvudsakligen i 10 kap. ÄktB. Där framgår det att makarnas giftorättsgods ska ingå i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Vad som utgör giftorättsgods respektive enskild egendom återfinns i 7 kap. ÄktB, och i 7 kap. 1 § ÄktB stadgas det att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vidare fastslås att bl.a. sådan egendom som maken erhållit genom testamente eller gåva med förbehåll om att den ska vara mottagarens enskilda utgör enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Det finns inget uttryckligt undantag för barnbidrag och dylikt som enbart är att hänföra till den ena makens särkullbarn.

Innebär detta att pengarna ska ingå i bodelningen? I stora drag, ja. Det utgör inte enskild egendom och presumeras därmed vara giftorättsgods och huvudregeln är då att det ska ingå i bodelningen. Dock är bodelningen i sig ett slags avtal där det råder stor avtalsfrihet, varför du och din partner skulle kunna upprätta ett avtal om att egendomen inte ska ingå i bodelningen - ett s.k. äktenskapsförord (se 7 kap. 3 § ÄktB).

Sammantaget innebär detta att pengarna per automatik inte blir dina enskilda men så går att föreskriva genom ett äktenskapsförord där ni undantar den egendomen från en framtida bodelning.

Hoppas detta inbringade viss klarhet i situationen, och om jag missförstod din fråga eller ifall du undrar över något mer är du som sagt varmt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare