Ingår bankkonto i samboegendom?

Min mors sambo har ett konto där även hon har uttagsrätt. Om han skulle avlida före henne tillfaller pengarna som finns på kontot henne eller går de till hans barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL)

Först bör det nämnas att sambo inte har någon arvsrätt, vilket innebär att sambos inte ärver varandra om det inte har angetts i ett testamente. När en sambo däremot dör har den efterlevande sambon rätt att begära bodelning (8 § och 18 § SamboL) En begäran om bodelning ska göras senast ett år efter det att samboförhållandet upphört.

En bodelning innebär att samboegendom ska ha fördelas lika mellan den efterlevande sambon och dödsboet (8 § SamboL) Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag som de har förvärvat för gemensam användning om det inte anges något undantag (3 § SamboL)

Ett bankkonto ses inte som samboegendom och ska därför inte ingås i bodelningen. Om det hade rört sig om ett gemensamt konto skulle pengarna som utgångspunkt fördelas lika mellan er. Men i detta fall tillhör kontot endast din mors sambo och därför ska pengarna gå till hans barn som tillhör första arvsklassen (2 kap. 1 § ärvdabalken ÄB). Din mammas sambo kan dock som nämnt upprätta ett testamente som ger din mamma en arvsrätt.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare