Ingår arv från ens pappa i bodelningen om han går bort efter äktenskapsskillnad väcktes?

Hej , min pappa gick bort och min fru och jag är i skillsmässa process innan han gick bort, har hon rätt att ärva något jag har ärvt från min far. Boupteckning har inte gjorts men det är jag och min bror och halv syster som står på det. Det tar 6 månader innan vi får skillsmässa som hon har begärt för att vi har ett gemensamt barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utifrån din fråga ska jag utreda huruvida din fru kommer få ta del av din pappas arv. Jag kommer därför använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Ingår arv i en bodelning?

Din fru kommer inte ärva av din pappa, detta eftersom hon inte är en del av arvsordningen vilket avgör vem eller vilka som ärver efter din pappa. Eftersom du är hans son har du arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB).

Däremot uppkommer fråga om arvet kommer ingå i en bodelning mellan dig och din fru. En bodelning genomförs vid en skilsmässa för att fördela makarnas egendom lika mellan den (9 kap. 1 § ÄktB). Det som ska fördelas mellan makarna i bodelningen är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som makarna äger som inte utgör enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord eller testamente (7 kap. 1 § ÄktB). Ett arv som tillfaller en make under äktenskapet är som huvudregel giftorättsgods och ingår således i bodelningen

.

Vid vilken tidpunkt ska arvet ha kommit för att det ska ingå i en bodelning?

Frågan är nu om arvet från din pappa kan anses ha tillfallit dig under ert äktenskap eller inte.

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som råder när skilsmässoansökan lämnas in till tingsrätten och äktenskapsskillnad således väcks (9 kap. 2 § ÄktB). Det makarna vid denna tidpunkt äger är alltså det som omfattas av bodelningen.

Arvet anses tillfalla arvtagaren, alltså dig som har rätt att ärva, omedelbart vid dödsfallet. Eftersom din pappa gick bort efter att äktenskapsskillnad väcktes, ska arvet du får från din pappa inte ingå i bodelningen. Din fru har därför inte rätt till arvet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare