Ingå avtal under stark medicinering

Hej

Jag "råkade" ingå ett avtal. Nu är det så att jag går på väldigt starka värktabletter som gör att jag är väldigt dimmig i "huvudet"... ringde dem och sa som det var, fick då besked att jag skulle bifoga läkarintyg och röntgen svaret och vilka mediciner jag tar (har diskbråck, artroser, diskutböktningar mm) men jag vill inte skicka det. Finns det inte någon lag tex avtalslagen, köplagen där man kan hänvisa till paragrafer att avtalet inte är bindande då jag var under påverkan av starka mediciner.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Avtalsrättens grundprincip grundar sig på att avtal ska hållas hållas "pacta sunt servanada". Dock finns det vissa möjligheter att ogiltighetsförklara avtalet enligt 3 kapitlet i Avtalslagen.

31§ Avtalslagen
Enligt denna paragraf kan avtalet bli ogiltigt om försäljaren begagnat sig på annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner. Att vara under stark medicinering kan falla in under denna ogiltighetsförklaring, dock krävs det att säljaren uppenbart uppfattat missförhållandet i situationen, vilket kan bli svårt att bevisa.

33§ Avtalslagen
En annan ogiltighetsförklaring kan vara att använda sig av 33§ som kan göras gällande om avtalet har kommit till stånd under förhållanden som skulle strida mot tro och heder. För att avtalet ska strida mot tro och heder krävs det att försäljaren haft vetskapen om att du vid avtalets ingående varit påverkad av stark medicin. Likt här är det en bevisfråga att visa att försäljaren måste haft insikten att du varit under påverkan av starka mediciner.

36§ Avtalslagen
Ett sista sätt att kunna göra avtalet ogiltigt enligt Avtalslagen är att avtalet ska anses ogiltigt på grund av omständigheterna i övrigt. En ogiltighetsförklaring enligt 36§ Avtalslagen om avtalets ingåtts under stark medicinering kan infalla även här, dock gäller samma beviskrav här att motparten ska haft kännedom om omständigheterna om din påverkan av medicin.

Andra möjliga lösningar
Vid ett ingående av avtal har du alltid en ångerrätt. Om avtalet har ingåtts via telefon har den enligt lagen om distansavtal (2 kap 10§) 14 dagar att uttrycka din ångerrätt. Dock gäller inte denna ångerätt om du uttryckligen vid avtalets ingående gått med på att det inte finns en ångerrätt enligt samma lag (2 kap 11§)

Slutsats
För att kunna ogiltighetsförklara avtalet utan att visa läkarintyg krävs det både enligt 31§, 33§ och 36§ Avtalslagen att försäljaren antingen utnajat ditt oförstånd eller handlat i strid mot tro och heder under förutsättningarna att personen haft vetskapen om att du varit under medicinering som påverkat din rättshandlingsförmåga. Det kan dessutom vara värt att kolla om du kan nyttja din ångerrätt enligt ovan nämnda beskrivning. Om inte detta skulle fungera så krävs det att du skickar in en läkarintyg för att avtalet inte ska få en bindande verkan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare