Indrivning av skadestånd
Fråga
Hej,
Vi som småföretag har vunnit en tvist i rätten mot hyresvärden. Nu ska hyresvärden betala skdestånd och vi undrar vem det är som skickar fakturan? Ska vi själva göra det efter överklagstiden är slut eller görs det via advokaterna?
Svar
Hej och tack för att
du vänder dig till Lawline med din fråga! Du anger att frågan om
skadestånd har prövats av domstol och att ni har fått rätt till detta. Jag
skulle rekommendera er att kontakta ert målsägandebiträde om ni haft ett. De
ska hjälpa till med bland annat skadeståndsfrågan. Även åklagaren kan ge mer
information om hur ni ska gå tillväga. Att begära ut skadeståndet som ni har rätt
till görs antingen genom att det betalas direkt av den ansvarige (i detta fall
hyresvärden). Dock görs det inte alltid frivilligt. Att domstolen dömer någon att
betala skadestånd innebär inte att pengarna betalas ut automatiskt till er. Kronofogden kan hjälpa
till att driva in skadeståndet om det skulle behövas. Domstolen kan skicka en kopia
av domen till myndigheten och de får i sin tur ta kontakt med den ansvarige. Jag rekommenderar att du vänder dig till åklagaren
eller ett eventuellt målsängandebiträde.Hoppas att du fått
svar på din fråga. Ha en fortsatt bra dagMed vänlig hälsning
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning