Indraget körkort av parkeringsböter

Hur många parkeringsböter kan man få innan man kan bli av med körkortet och hur tätt inpå varandra får de va?

Lawline svarar

Ett körkort kan återkallas (alternativt kan körkortshavaren tilldelas en varning) bland annat för rattfylleri, vårdslöshet i trafik m.m., men även vid annan brottslighet (5 kap. 3 § Körkortslagen). Då felparkering inte är ett brott och parkeringsanmärkningen inte är av straffrättslig karaktär, är varken varning eller indraget körkort en sanktion som är möjlig på grund av parkeringsanmärkning.

Som svar på din fråga – du kan inte bli av med körkortet på grund av flera parkeringsböter. Körkortet kan dras in om du kontinuerligt överträder regler och får andra böter än just parkeringsböter. Det finns dock inget exakt antal på hur många böter som krävs för indraget körkort utan det är en bedömning som görs i varje enskilt fall.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare