Inbördes testamente - skilsmässa

Jag ska bli sambo. Han flyttar in i min bostadsrätt. Jag har skänkt honom halva av min motorbåt värde totalt värde C 50 000kr .

Han har skrivit ett ömsesidigt testamente med sin ex fru.

Vad bör vi skriva för avtal?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Till en början kan jag adressera din sambos inbördes (ömsesidiga) testamente med sin ex-fru. Det föreligger en presumtion i ärvdabalken (ÄB) 11:8§ att ett inbördes testamente inte gäller efter en skilsmässa. Det innebär att ni inte måste "säga upp" eller skapa ett avtal som skyddar egendom mot hans ex-fru, hon omfattas inte längre av arvsrätten efter din sambos död. Alltså behöver ni inget form av avtal för att skydda er mor hans ex-frus anspråk, han skyddas redan genom skilsmässan.

Jag förstår inte exakt vilken form av avtal du efterfrågar. Jag skulle gissa att det rör sig om något form av samboavtal vilket jag inte kan skapa över detta medie men som innebär att två sambos kan reglera förordna bort sambolagen och bestämma själva hur uppdelningen av egendom ska se ut. Däremot kan jag rekommendera dig att boka tid med en av våra jurister eller mejla oss på info@lawline.se för att få hjälp att upprätta ett samboavtal eller även andra avtal.

Jag hoppas att jag förtydligat rättsläget för dig och ifall du vill förtydliga frågan eller ställa en följdfråga är du varmt välkommen att kommentera nedan.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare