Hyresvärd betalar inte tillbaka depositionen efter hyrestidens slut

Jag har hyrt en lägenhet i andra hand och den Killen vill inte betala depositionen på 5000kr, har fick tillbaka lägenheten fin och ten och han sa att jag skulle få pengar tillbaka i januari men alltid ge mig ursäkt och dra längre tid... nu svara inte mina meddelande och inte telefonen heller. Jag har kontrakten och meddelande angående Jag skulle få tillbaka depositionen. Vad kan jag göra?

Tack,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Allmänt om depositioner

En deposition är tänkt att fungera som ett skydd för hyresvärden under den tid som hyresförhållandet pågår. Depositionen ska betalas tillbaka när hyresförhållandet tar slut så länge hyresgästen inte orsakat någon skada på lägenheten. Detta verkar inte vara läget i ditt fall, utan hyresvärden har själv medgivit att du ska få tillbaka pengarna.

Vad bör du göra nu?

Eftersom du redan kontaktat hyresvärden och denne inte svarar kan du vända dig till kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ansökan kan göras via kronofogdens hemsida (se här) eller på en blankett (se här) som du skriver ut och skickar in till ett kontor. Vilket kontor du ska skicka till hittar du här. I din ansökan behöver du ange dina personuppgifter, ditt krav (5000 kr) och grunden för det (deposition som du betalat och ska få tillbaka eftersom hyresförhållandet är slut och ingen skada finns på lägenheten).

Att ansöka hos Kronofogden kostar 300 kronor och denna kostnad kan du begära ersättning för i din ansökan. Själva indrivandet av skulden kostar 600 kronor och denna kostnad kommer Kronofogden ta ut av din hyresvärd.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare