FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/10/2016

Hyresrätter anses inte ha något ekonomiskt värde vid en bodelning

Hej!

Jag och min sambo ska separera. Vi äger en fastighet ihop samt även ett hyreskontrakt. Vi står 50/50 på både fastighet och hyreskontrakt.

Vid bodelningen vill min ex-sambo köpa ut mig ur villan, och "dra av" ca 200000kr av min vinst om jag får hyreskontraktet, eftersom det är vad det är värt på svarta marknaden. Jag vet att man får komma överens om en bodelning som man vill, men om det går till Tingsrätten undrar jag om de kommer ta hänsyn till ett "värde" på en hyresrätt, som ju faktiskt inte får säljas eller köpas på en öppen marknad. Eller kommer det jämkas på ngt sätt? Jag räknar med att Tingsrätten tilldelar mig hyresrätten eftersom jag har det ekonomiskt mycket sämre än mitt ex, samt har hand om barnen till största del.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har helt rätt i att ett hyreskontrakt inte anses ha något ekonomiskt värde rent juridiskt, eftersom det är olagligt att sälja hyreskontrakt. Om du skulle bli tilldelad hyresrätten skulle du därför inte behöva kompensera din ex-sambo för hälften av värdet, eftersom värdet ses som 0 kr.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare