Hyresgäst vill att hyresvärd betalar renoveringar

Hej!

Har byggfirma och jobbat för 250 000kr under två år åt en kund. I själva verket är kunden en hyresgäst och äger inte huset där jag gjort jobben. Före varje jobb tog jag reda på vem som skulle betala för jobben, och varje gång sa hon att det var hon som skulle ta kostnaden. Både jag och hennes hyresvärd tyckte det var lite speciellt när hon som hyresgäst skulle betala för renoveringar. Men hon ville ändå ta dessa.

Efteråt (kanske i ett läge med ekonomiska bekymmer) så har hon kommit på att hon vill ha tillbaka pengarna och kräver sin hyresvärd på allt. Även målare har hon haft så gissar att det handlar om totalt 500.000kr

Hyresvärden och jag vet ju givetvis vad vi alla 3 var överens om och att hon nu har blåst oss när jon kräver hyresvärden på pengarna.

Hyresvärden vet att jag inte gjort något fel och att hon ljuger när hon påstår att hon sagt till mig att hon bara skulle betala tillfälligt till mig för jobben, och sen låta Hyresvärden betala.

Så ingen fara för min del. Men hemskt synd om hyresvärden.

Förstår att det är en ord mot ord situation och svårt bevisa muntliga avtal. Men om vi bortser från bebisdelen, är det inte ett ganska grovt brott hon begått?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du skriver att det inte är någon fara för din del tolkar jag dig att hyresgästen redan betalt dig men nu vill kräva betalt av hyresvärden. Att rikta ett ekonomiskt krav mot någon är inte brottsligt i sig, om det inte är tänkt att vilseleda någon. Då hyresvärden känner till att hyresgästen betalt kan något vilseledande inte ske.

För att det ska vara tal om bedrägeri krävs att bedragaren fått vinning och att den bedragne gått med förlust. I det fall hyresgästen faktiskt betalt dig kan därför något bedrägeri inte ha skett då hyresgästen inte fått någon vinning och ingen har gått med förlust.

Min slutsats är alltså att något brott inte är begånget. Då det lär finnas avtal påskrivna, och då både hyresvärden och du vittnar om något annat än hyresgästen så ser jag sannolikheten som låg att hyresgästen ska vinna framgång någonstans.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare