Hur vet man vad man ska begära i ersättning för brott?

Hej,

Jag var med om en trafikolycka i början av augusti. Det var en gammal mopen som krockad med mig i en tunnel när jag cyklade. Efter krocken drar han loss sin moped från min cykel, medans jag ringer polisen så åker mannen där ifrån. Brottet är anmält som smitning.

Polisen vill nu för att kunna ta ärendet till åklagare ha ett belopp av mig som jag kräver ersättning på, bland annat sveda och värk, ärr osv. Men jag vet inte vilket belopp som jag ska uppge? Nu vill polisen att jag ska hitta på ett belopp isåfall för att kunna ta ärendet vidare.

Kan ni hjälpa mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Brottsoffermyndigheter publicerar referatsamlingar där man kan få vägledning kring ersättning för brott. Jag råder dig att kontakta dem för att få ett så korrekt svar på din fråga som möjligt.

Här är en länk till brottsoffermyndighetens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare