FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/12/2018

Hur vet man om man blivit adopterad?

Hej. Jag är adopterad. Min mamma gifte om sig och hur tar jag reda på om han adopterade mig också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du bör fråga din mamma och/eller pappa om huruvida adoption skett. Om adoption till din mammas nya man skett vore de nämligen skyldiga att informera dig om detta så snart det är lämpligt utifrån din ålder, mognad m.m. (se 4 kap. 23 § föräldrabalken). Ett annat alternativ skulle kunna vara att vända sig till Skatteverket för att få information.

Beroende på din ålder vid adoptionen borde du dock ha getts information om adoptionen redan i samband med att den skedde (se 4 kap. 3 § föräldrabalken). Om du var över 12 år när de gifte sig, hade det normalt även krävts att du lämnat samtycke till en eventuell adoption (se 4 kap. 7 § föräldrabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare