FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/09/2020

Hur vet man att en make inte undanhåller pengar vid bodelning?

Hej. Min man vill skilja sig. Inför kommande bodelning funderar jag över tex aktieinnehav. Jag vet inte hur mycket han har i aktier etc. Kan jag kolla upp detta? Eller måste jag och han själva berätta hur mkt aktier etc vi har? Hur vet jag att han inte har fört över pengar till ngt annan konto för att jag inte ska få del av detta vid en bodelning? Tack på förhand! Mvh Hanna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När jag besvarar din fråga utgår jag från att ni varit gifta. Därför är reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB) aktuella.

Vad som ska ingå i bodelningen

I bodelningen ska din och din mans giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgodset är all den egendom ni äger som inte är enskild egendom. Enskild egendom är egendom som ni genom äktenskapsförord har bestämt ska vara enskild, eller egendom som någon av er fått i gåva, arv eller testamente med villkor att det ska vara enskild (7 kap. 1-2 § ÄktB). All annan egendom ska ni alltså dela på genom bodelning.

Makarnas redovisningsplikt

Det som ska ingå i bodelningen är det giftorättsgods ni äger den dag talan om äktenskapsskillnad väcktes, detta brukar kallas "den kritiska tidpunkten" (9 kap. 2 § ÄktB). Från den kritiska tidpunkten fram tills dess att bodelningen sker har varje make en skyldighet att redovisa sin egendom och lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen (9 kap. 3 § ÄktB). Du och din make är alltså skyldiga att redogöra för er egendom.

Skulle du vara orolig för att din make undanhåller egendom kan du ansöka om en bodelningsförrättare. Detta gör du vid tingsrätten (17 kap. 1 § ÄktB). En bodelningsförrättare kan om det behövs göra en bouppteckning och då ska du och din man uppge vilka tillgångar och skulder ni har. Om någon make skulle låta bli att tala om vilka tillgångar den har så kan bodelningsförrättaren anmäla detta till domstolen, som i sin tur kan förelägga och döma ut vite. Du kan också begära att din man ska bekräfta riktigheten av en upprättad bouppteckning med ed inför domstolen (17 kap. 5 § ÄktB).

Skulle det bli aktuellt för dig att ansöka om en bodelningsförrättare så finns det information på hemsidan för Sveriges domstolar (domstol.se) om hur en sådan ansökan ska se ut.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du fortfarande har några funderingar är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare