FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2022

Hur värderas egendom vid äktenskapsskillnad?

Allt min man o jag äger är giftorättsgods enligt. Vårt äktenskapsförord. Jag har en häst. Hur värderas den vid en bodelning och vem gör det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer först redogöra för rättsläget vad gäller äktenskapsskillnad och bodelning till följd av detta. Sedan koppla detta till din fundering.

Bodelning
När ett äktenskap upphör ska bodelning göras för att fördela makarnas egendom (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken [ÄktB]). Bodelning görs med utgångspunkt i makarnas tillgångar när talan för skilsmässa väcktes alternativt med utgångspunkt i egendomsförhållandena på den ena makens dödsdag om äktenskap upplöstes till följd av ena makens död (9 kap. 2 § ÄktB).

Vid en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Detta betyder att all egendom som är enskild kommer bortses från vid bodelningen. Utöver detta får också personlig egendom som kläder och personliga presenter undantas från bodelningen (9 kap. 2 § ÄktB).

När makarnas egendom, som de är skyldiga att redovisa enligt 9 kap. 3 § ÄktB, är fastställd ska andelarna beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Tidpunkten för värderingen har genom praxis ansetts vara vid tidpunkten för bodelningen. Värderingen av egendomen regleras inte i lag. Två typer av värderingar kan då tänkas användas vid värdering av en makes egendom, dessa är försäljningsvärde eller bruksvärde. För bohag etc. som ofta har ett lägre begagnat värde tycks bruksvärde vara en mer rättvis metod vid värdering av egendomen. Bruksvärde är det anskaffningsvärde en viss egendom har. För egendom som antingen ökar eller i vart fall inte minskar markant i värde kan dock marknadsvärde/försäljningsvärde vara en bättre metod för värdering av egendomen eftersom det ger en mer rättvis bild av egendomens faktiska värde. Med utgångspunkt i att makarna vid en bodelning kan komma överens om hur bodelningen ska ske finns inget hinder för att komma överens om en värdering. Hur denna värdering görs är upp till makarna men om båda parter är nöjda med värderingen av egendomen är det är godtagbar lösning.

Det finns rättsfall på situationer där två makar haft olika uppfattningar om värderingen av viss egendom, exempel på detta är NJA 1998 s. 467 där man använde den senast upptagna värderingen på en fastighet. I det fallet var fastighetens värde bestämt med ett belopp +/- 50 000 kr. Ena maken menade att det lägre beloppet (dvs -50 000 kr) skulle ligga till grund för värderingen. Hovrätten kom då fram till att en mittvärdering (dvs +/- 0 kr) var mest rättvis eftersom ett konsekvent användande av en lägre värdering skulle ge fördelar till de parter som tilldelas egendom.

I ert fall är det fråga om en häst, något som anses vara en egendom som ska ingå som giftorättsgods om det inte är enskild egendom genom äktenskapsförord eller dylikt. Hästar har enligt min uppfattning sällan ett mycket lägre värde än anskaffningsvärdet, till skillnad från exempelvis möbler som ofta minskar i värde. Värderingen kan därför tyckas bli som mest rättvis om den utgår från vad du skulle kunna få för hästen vid en eventuell försäljning. Det är du och din make som kommer överens om värderingen av hästen, till er hjälp kan ni ta in utomstående som får värdera egendomen. Huvudsaken är att ni kommer fram till en värdering som ni båda tycker är rättvisa.

Hoppas du fick svar på din fråga. Önskar er ett gott nytt år.

Med vänlig hälsning

Jakob JohanssonRådgivare