FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/03/2023

Hur vanligt är det att tingsrätten dömer annan följd än vad åklagare yrkat?

Hur vanligt är det att tingsrätten går emot en åklagares yrkande på kontraktsvård och istället dömer till fängelse? Hur troligt är det att en överklagan till hovrätten ändrar domen till kontraktsvård?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domstolen ej bunden av yrkande.

Det är åklagarens jobb att redogöra för händelseförloppet och yrkandet är vad denne tycker är en lämplig brottsrubricering samt straff. Enligt 30 kap 3 § Rättegångsbalken är domstolen inte bunden av åklagarens yrkande, de kan sätta en annan brottsrubricering än den som åklagaren yrkat på, och även ändra straffvärdet. Eftersom en åklagare måste visa bortom rimlig tvivel (högt ställt krav) att en viss gärning faller under en viss brottsrubricering brukar rätten hålla med om åklagarens brottsrubricering i de fall rätten anser gärningen vara bevisad.

Faktorer vid strängare dom än vad som är yrkat.

Domstolen står fri att göra en egen bedömning och värdering av både bevisningen och av påföljden om domen blir fällande, och aspekter som spelar in är exempelvis vad det är för typ av brott, hur allvarligt det är, uppsåtet, om det gjorts för egen vinning osv. Även exempelvis försvårande såväl som förmildrande omständigheter i 29 kap 2-3 §§ Brottsbalken spelar roll. I slutändan blir det upp till rätten att döma vilket straff som ska åläggas den åtalade och det är väldigt svårt att säga hur vanligt det är att exempelvis tingsrätten går emot åklagarens yrkande på detta sätt.

Överklagan till hovrätten.

Likväl är det svårt att säga hur troligt det är att en överklagan till hovrätten ändrar domen till kontraktsvård. Hovrätten är inte bunden av tingsrättens bedömning och gör en egen värdering av det som läggs fram i målet. Om tingsrätten i ditt fall dömer till fängelse så är det av definitiv hjälp om försvaret lägger fram vettiga grunder för överklagandet och kanske ytterligare bevisning som visar på att tingsrätten dömt fel. Hovrätten kan neka prövningstillstånd om de anser att skälen för överklagandet är otillräckliga och då gäller tingsrättens dom. Överklagandet ska bland annat innehåll uppgifter om (51 kap 4 § Rättegångsbalken)

  1. Den dom som överklagas
  2. I vilken del domen överklagas och den ändring i domen som yrkas,
  3. Grunderna för överklagandet och i vilket avseende tingsrättens domskäl enligt klagandens mening är oriktiga,
  4. De omständigheter som åberopas till stöd för att prövningstillstånd ska meddelas, när sådant tillstånd krävs, och
  5. De bevis som åberopas och vad som ska styrkas med varje bevis.

Sammanfattat så är det en väldigt svår fråga att svara på eftersom det beror på en rad olika omständigheter i det specifika fallet. Jag hoppas dock att mitt svar kan ge lite vägledning i hur det går till!

Alexander MårtenssonRådgivare