Hur väcker jag talan ersättning för sveda och värk i domstol?

Hej Lawline.

Min hund blev oprococerat påhoppad och biten i halsen av en annan hund vilket föranledde en större sårskada. Även jag ådrog mig ett ca 2,5 cm långt och ca 3-4 mm djupt jack i tummgreppet och kunde under de första två veckorna knappt röra på tummen än mindre använda handen. Jag har även fortfarande efter 5 veckor en viss beröringsömhet även om jag på det stora hela fått tillbaks full funktion i handen (har dock LITE ledsmärta i tummen fortfarande.

Nu till den juridiska frågan.

Vid ett försök att lösa tvisten privat så hävdar hen att hen enbart skall ersätta mina omkostnader för sjukvård, veterinär och mediciner (vilket ligger i enlighet med lagen om tillsyn av hundar) MEN hen uttryckligen vägrar betala någon form av ersättning för sveda och värk eller för sakskada (som jag förstått att min hunds skador enligt skadeståndslagen faller under) för de skador som uppstått vilket jag tolkar tillsynslagen om strikt ägaransvar som att hen även det är skyldig att betala.

Min fråga är; Vad är ett rimligt belopp för skadeståndskrav och kan jag lämna in en stämmningsansökan för skadeståndsdelen även om hen ersätter omkostnadsdelen privat?

Samt vad är chansen att jag i så fall vinner en sådan process då jag har sparat samtliga kvitton och har fotodokumenterat skador på både mig och hunden som bevisunderlag? Kan man lösa detta på egen hand eller behöver jag anlita en advokat, och vilka kostnader kan detta i så fall innebära för mig?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga rör skada orsakad av hund och skadeståndsbestämmelser om detta hittas i Lagen om tillsyn av Hund och Katt samt Skadeståndslagen (SKL).

Din hunds skador
Det stämmer att din hund räknas som en sak i skadeståndsrättslig mening och faller därför under begreppet sakskada. Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde, reparationskostnader och värdeminskning (5:7 SKL). Det innebär att dina omkostnader som tillkommit i och med skadan på din hund ska ersättas av den andra hundägaren.

Du nämner i din fråga att personen i fråga har gått med på att betala för veterinär- och medicinkostnader. Detta utgör ersättning för sakskada och är av vad som framgår av frågan de enda direkta kostnaderna som du haft på grund av din skadade hund. Det finns som jag nämnde tidigare möjlighet att få ersättning för värdeminskning men för att detta ska vara aktuellt krävs att din hund efter veterinärsbehandling är i så dåligt skick att den inte kan användas som innan skadan. Jag kan inte utläsa några andra grunder för sakskada som den andre hundägaren i det här fallet motsätter sig.

Ersättning för sveda och värk
Skada till den som orsakats personskada omfattar ersättning för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) (5:1 SKL). Detta omfattar främst fysiska eller psykiska besvär under den akuta sjukdomstiden. Du har rätt till en ersättning om 2 400 kr per månad om du är helt sjukskriven. Det framgår inte av din fråga om du har stannat hemma från jobb eller annat. Om du inte har varit sjukskriven men har medicinskt visade besvär kan du ändå ha rätt till viss ersättning, denna ersättning kommer dock vara relativt låg.

Väcka talan
Ja du kan lämna in en stämningansökan om ersättning som du anser dig har rätt till och motparten motsätter sig även fast personen redan betalat ut en del av skadeståndet. Du kan läsa mer här om hur du lämnar in en stämningsansökan. Det finns inga krav på att man har ett juridiskt ombud men detta hjälper såklart i en process men är också kostsamt (enligt norm 1341 kr per timme).

Enligt min bedömning är det belopp du kan kräva ganska begränsat. Du har fått ersättning för dina direkta skador samt sakskadorna på din hund. Har varit sjukskriven under hela tiden är som sagt ersättning för sveda och värk endast 2400 kronor per månad och hade i ditt fall uppgått till 4000 kr. Har du inte varit sjukskriven är detta belopp förmodligen inte mer än 2000 kr. Bara att lämna in en stämningsansökan kostar 900 kr och om du förlorar målet riskerar du att stå för motpartens advokatkostnader.

Vad du bör göra enligt min bedömning
Jag rekommenderar först att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag och kollar om det finns möjlighet att få ersättning för sveda och värk. Du bör även undersöka möjligheterna att få ersättning för permanenta ärr som kan uppkomma i och med såret.

Om detta inte är möjligt bör du kontakta hundägaren och förklara att du anser dig har rätt till viss ersättning för sveda och värk och att du funderar på att väcka talan i domstol. Om hundägaren i det här fallet fortfarande vägrar betala ersättning är det enligt min bedömning inte lönsamt att väcka talan i domstol eftersom det handlar om små summor och du riskerar att ådra dig stora kostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare