Hur upprätta testamente så att min sambo och sambos barn ärver mig?

Hej!

Jag vill inte att min syster ärver mig men däremot min sambo och hans barn. Hur skriver jag lämpligast ett testamente och vad kostar det?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning
Jag börjar mitt svar med att till viss del redogöra för hur den legala arvsordningen ser ut. Detta för att klargöra i vilket fall din syster ärver dig. Därefter redogör jag för upprättandet av testamente. Tillämplig lag är ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen
Närmast i arvsordningen är bröstarvingar (barn, barnbarn…) (2 kap. 1 § ÄB). Därefter, om någon bröstarvinge inte finns, ärver föräldrar hälften var (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Är en förälder inte i liv, tillfaller dennes del arvlåtarens syskon (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Det är således på detta sätt som din syster, enligt arvsordningen, kan ärva dig. Finns således inte någon bröstarvinge eller är föräldrarna vid liv, ärver inte syskon.

Upprättande av testamente
Jag utgår från att du själv inte har barn. Detta eftersom det inte framgår av din fråga. Vid förekomst av barn är det nämligen så att man inte helt fritt kan testamentera bort all sin egendom. Detta eftersom bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott, det vill säga hälften av sin arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Vid upprättandet av testamente kan du välja mellan att endast testamentera till din sambo, varefter barnen kommer att ärva egendomen från sambon vid hans bortfall, eller att testamentera både till sambon och hans barn. I det senare fallet kan du vidare välja hur mycket du testamenterar till var och en. Det viktiga är att det av testamentet tydligt framgår vad din vilja är. För att ett testamente ska vara giltigt krävs vidare att det är skriftligt samt undertecknat av dig och två vittnen.

Jag kan rekommendera Lawlines tjänster för ett smidigt och säkert upprättande av testamente. För ett fast pris erhåller du ett testamente, inklusive upp till 30 minuters konsultation via mejl och/eller telefon.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,
Anton BlomqvistRådgivare