FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/09/2022

Hur tydlig måste en skylt om p-skiva vara för att den ska gälla?

Hej. Jag har erhållit en kontrollavgift på en plats där P-märke med tilläggs skylten "Parkering 15- min"(eller liknande) brukade stå. Jag använder den platsen då jag hämtar och lämnar min dotter. Den skylten är numera utbytt mot en nästintill identisk skylt, till storlek och form, med texten "P-skiva 30 -min". Skylten är placerad precis vid parkeringen, som bara är två rutor efter varandra löper längst med vägkanten (lite som en busshålsplats på landet). Den är ganska högt placerad och vänd rakt ut något bort från körriktningen som är direkt vänster från skylten, man ser alltså bara sidan av skylten när man sitter i bilen. När man kliver ur bilen måste man ta några steg bak och titta upp för att tydligt läsa skylten. Det finns heller inget vägmärken för P-skiva förutom texten på skylten. Jag hävdar att det är otydligt skyltat men Aimo park står på sig. Måste det finnas en skylt med symbolen för p- skiva eller kan de bara bete sig på de här viset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om olovlig parkering finns i lag 1984:318 om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Det som krävs för att villkoren för en parkering ska gälla, är att villkoren ska vara tydligt angivna. Den som parkerar en bil ska snabbt och enkelt kunna förstå vad som gäller utan att behöva analysera förutsättningarna. Om det således finns en skylt som visar att P-skiva krävs och en viss tid som man får lov att stå, är det ett villkor som medför att en parkering på annat sätt är att anses som olovlig. Det viktiga enligt förarbetena är att skyltningen är begriplig.

Du förklarar i din fråga att det finns en parkeringsskylt med texten ”P-skiva 30 min” och att den är placerad bredvid parkeringsrutorna. Utan att ha sett denna parkeringsplats eller skylt, skulle jag vilja hävda att en skylt som tydligt anger ”P-skiva 30min” och som sitter bredvid den plats där du parkerar, är begriplig nog för att följa. Om det tidigare funnits en ”nästan identiskt” skylt på samma ställe kan jag förstå att man kanske inte tittar på skylten varje gång man parkerar. Det är däremot ens eget ansvar att se till att man följer dem parkeringsregler som finns på den plats man väljer att parkera. Eftersom skylten om P-skiva verkar vara tillräckligt begriplig för att gemeneman ska förstå får jag nog hålla med parkeringsbolaget i ditt fall.

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare