FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/10/2022

Hur tillförs egendom till ett aktiebolag?

Hej Ska starta ett aktiebolag med en vän, vi ska ha en foodtruck ihop. Men vi köpte foodtrucken innan företaget var bildat. Eftersom vi köpte privat så betalade ju en av oss hela summan med ett bankkonto. Hur ser vi till att båda blir ägare till bilen? Just nu står den på henne som skrev under. Och jag betalde med mitt bankkonto. Och hur gör vi så den står på aktiebolaget? Mvh Josefin

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om aktiebolag hittas i Aktiebolagslagen, ABL. I mitt svar utgår jag ifrån att ni ännu inte startat bolaget. Om det är felaktigt, vänligen återkom.

Tillskjutande av aktiekapital genom apportegendom

Ett aktiebolag måste ha ett aktiekapital, 1 kap. 4 § ABL. Aktiekapitalet måste uppgå till minst 25 000 kr, 1 kap. 5 § ABL. Vid bildande av bolaget måste bland annat detta kapital betalas in, 2 kap. 3 § p.3 ABL. Detta kan göras på lite olika sätt, antingen i pengar eller med apportegendom, 2 kap. 16 § ABL. I ert fall är ett alternativ att den av er som köpte foodtrucken tillskjuter denna till bolaget i form av apportegendom. Detta måste skrivas in i stiftelseurkunden, 2 kap. 5 § ABL och 2 kap. 6 § ABL.  Apportegendom är alltså fysisk egendom, som en sak eller som i ert fall, en foodtruck, som kan omvandlas till aktiekapital i bolaget. Betalning med apportegendom sker genom att egendom avskiljs för att ingå i bolagets egendom, 2 kap. 18 § ABL. Då aktierna betalas med apportegendom ska en revisor lämna ett undertecknat yttrande över betalningen, där det ska framgå att apportegendomen har tillförts bolaget, att den kan antas bli till nytta för bolagets verksamhet, och att apportegendomen tagits upp till dess verkliga värde, 2 kap. 19 § ABL.

För att få tillföra en viss apportegendom behöver egendomen nämligen uppfylla kravet på nytta. I ert fall säger det sig självt att ni ska använda foodtrucken i er verksamhet, varför detta krav inte kommer vara ett hinder i ert fall. Med verkligt värde avses oftast marknadsvärdet, om inte egendomen av någon anledning skulle ha ett mindre värde än marknadsvärdet för bolaget.

Genom att tillföra den till aktiebolaget är det alltså bolaget som blir ägaren av bilen, varför det inte blir något problem att bara en av er i nuläget är skriven som ägare av bilen.

Sälja foodtrucken till bolaget

Ett annat alternativ ni har är att ni säljer foodtrucken till bolaget. Detta gör ni då efter ni har bildat bolaget, det vill säga, efter att aktiekapitalet har tillförts. Ett registrerat aktiebolag är en juridisk person, vilken indirekt framgår av 2 kap. 25 § ABL som säger att ett icke registrerat bolag inte kan åta sig skyldigheter eller förvärva förpliktelser. Ett registrerat bolag kan dock rättshandla som vilken fysisk person som helst, vilket inkluderar att köpa. För att kunna sälja foodtrucken till bolaget måste ni alltså se till att det finns tillräckligt mycket kapital i bolaget för att den ska kunna köpas och dessutom tillräckligt mycket aktiekapital över för att inte försättas i tvångslikvidation (se 25 kap. 13 § ABL), vilket sker då aktiekapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. För ni t ex in 25 000 kr i bolaget är ni alltså under den kritiska gränsen vid 12 500 kr.

Sammanfattning

Ni har alltså två val för att få in egendomen i bolaget; antingen tillskjuta den som aktiekapital i egenskap av apportegendom, eller att efter bolaget är bildat sälja foodtrucken till bolaget. Eftersom ni kommer vara ett nystartat bolag skulle jag förmodligen rekommendera att tillskjuta foodtrucken som apportegendom, även om det kanske är något krångligare. Jag vet inte hur mycket aktiekapital ni har tänkt att tillskjuta i bolaget, men det kan vara en dum idé att göra sig av med så mycket aktiekapital så tidigt efter att bolaget bildats eftersom ni inte vet hur företaget kommer att gå. Hade ni däremot tänkt att gå in med mycket mer aktiekapital än det lagstadgade kravet om 25 000 kr kanske det framförallt är smidigare att bolaget köper foodtrucken av den som betalade för den. Det beror som sagt på hur mycket pengar ni har tänkt att lägga in i verksamheten.

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen om du undrar något mer!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare