FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/12/2015

Hur tar jag tillbaka en fullmakt?

Jag har gett mitt ex en fullmakt att själv få information från skola och vård. Det har nu kommit fram orosanmälningarna att han försöker utöva makt och kontroll över vårt barn med det. Det jag undrar är hur jag tar tillbaka fen fullmakten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sammanfattning och råd

Fullmakten kan tas tillbaka när som helst och du tar tillbaka den på samma sätt som du gav den från början.

Om du upplever att det finns en risk att ditt ex använder fullmakten trots att du har berättat för honom att den är återkallad, så bör du avsett vilken typ av fullmakt det rör sig om även berätta för skolan och vården att fullmakten är återkallad.

Utredning

Regler kring fullmakter och hur sådana återkallas, tas tillbaka, finns i andra kapitlet i Avtalslagen (AvtL).

Du skriver inte vilken typ av fullmakt det rör sig om. Rent generellt återtas dock fullmakter på samma sätt som de gavs, jämför med 12-18 § § AvtL, så om du har gett fullmakten på något annat sätt än de två exempel jag nämner här så tar du helt enkelt tillbaka fullmakten på samma sätt som du gav den.

Om du gett ditt ex en skriftlig fullmakt, ett papper där det framgår att han har rätt att få information från skola och vård, så tar du tillbaka fullmakten genom att ta tillbaka eller förstöra pappret, se 16 § st. 1 AvtL. Ditt ex är skyldig att ge tillbaka fullmakten till dig, se 16 § st. 2 AvtL. Om fullmakten kommit bort eller om du av någon annan anledning inte kan få tillbaka den, så kan du ansöka hos tingsrätten att förklara fullmakten ”kraftlös” (= inte längre gällande), se 17 § AvtL.

Om fullmakten består i att du har berättat för skolan och vården att ditt ex ha rätt att få information från dessa så tar du tillbaka fullmakten genom att berätta för skolan och vården att fullmakten inte längre gäller, se 13 § AvtL.

Om du upplever att det finns en risk för att ditt ex kommer att använda fullmakten även om du berättar för honom att du har tagit tillbaka den, så bör du dock oavsett vilken typ av fullmakt det rör sig om även berätta för skolan och vården att fullmakten är återkallad. Om du gör det så har du gjort allt som kan begäras av dig för att säkerställa att den återkallade fullmakten inte kan missbrukas, jämför med 19 § och 20 § AvtL.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare