FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/03/2018

Hur tar jag över lägenheten?

Jag och man ska skiljas. Vi har en bostadsrätt och han har stått i kö i bostadsförmedling och har stor chans att få en lägenhet. Men han får inte stå på två boenden. Tanken är att jag ska hyra ut hans lägenhet. Vi har tre barn ihop och det är enda chansen att få en lägenhet. Men kan man lösa detta på nått sett?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni ännu inte har gjort en bodelning så är det bästa alternativet att du tar över bostadsrätten i bodelningen. Det innebär i praktiken att lägenheten lottläggs på dig i bodelningen och att du köper ut din make genom att betala honom pengar för den. Det kan göras genom att du tar upp ett nytt lån hos banken och betalar av hans lån och sedan betalar din make eventuell överskridande summa.

Om ni väljer att du ska ta över bostaden genom bodelning så bör ni ta hjälp av en jurist som kan hjälpa er med detta. Dels för att det kan vara svårt att räkna ut latent kapitalvinstskatt och hålla koll på alla regler som gäller kring bodelningsförfarandet. Ni är självklart fria att själva bestämma hur ni vill göra fördelningen av lägenheten, men det kan vara till fördel att ta hjälp av en jurist som kan upplysa er om era respektive rättigheter.

Vidare så är en ytterligare förutsättning för att du ska kunna ta över lägenheten att du blir godkänd att gå med i bostadsrättsföreningen. Detta ansöker du om hos styrelsen som sedan godkänner ditt inträde i föreningen.

Jag rekommenderar att du ringer vår kostnadsfria telefonrådgivning som kan hjälpa dig med att förklara hur du ska gå tillväga mer ingående. Du ringer telefonrådgivningen på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare