FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/05/2021

Hur stor skall en parkeringsruta vara och behöver jag ha en skylt samt vita linjer på parkeringen?

Hur stor skall en parkeringsruta vara? Garage/Tomtmark/Utomhus

Skall markeringen vara vit eller är det okej att måla en ruta grön

När måste man skylta vid en parkering?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig just till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vilka krav som ställs på parkeringsplatser finns främst i 8 kapitlet plan och bygglagen. Reglerna kring parkeringsplats är däremot väldigt diffusa och blir lätt svårt att finna vad som sker i just din situation eftersom det kan variera angående vilka regler som blir aktuella utifrån just vad detta är för typ av parkeringsplats. Men jag kommer försöka svara så bra det bara går på frågan utfrån de frågor du har ställt till oss så kommer jag avsluta svaret med en summering och råd.

Mått på parkeringsruta

Generella kriterier kring parkeringsplatser är att de skall vara skall vara lätta att ta sig in i och ut ur samt att allt skall vara väldigt tydligt. Med fördel skall även parkeringsplatserna vara raka och göra det lätt för personer och bilar att ta sig fram på parkeringsplatsen. De mått som man vanligen talar om som "standardmått" på en parkeringsruta är 2.5 x 5 meter. Men vilken bredd som krävs är också beroende av hur bred exempelvis en anslutande körbana är. Parkeringsplatsen bör däremot aldrig vara smalare än 2.30 meter. Kom också ihåg att du måste ha mellan 5 till 6 meter bakåt från parkeringsrutan också så att bilar lätt kan ta sig in och ut genom rutan.

Måla rutorna

Det finns ingenting i lagen som säger att man måste måla rutorna vita. Lagen säger däremot att när man skall bygga en parkeringsplats så måste man uppfylla kravet på god form, färg och materialverkan (8 kap. 1 § plan och bygglagen). Så i just ditt fall så får man se till om det är en bra färg för ändamålet. Man måste hela tiden tänka på att linjerna skall synas tydligt och vara lätta för en som parkerar att se och förhålla sig till.

Skyltning

Det enda jag kan finna angående skyltning är att du bör som utgångspunkt ha en skylt vid din parkeringsplats. Var dock uppmärksam på att det i vissa fall kan behövas bygglov för att få lov att sätta upp en skylt i vissa områden.

Slutsats

Siktar du på att ta tydliga linjer på din parkeringsplats med parkeringsrutor som har ett mått på 2.5 x 5 meter så kommer du klara dig fint. Angående skyltning är det nog bäst att du sätter upp en eftersom utgångspunkten är att du bör ha en skylt.

Eftersom reglerna rörande parkeringsplatser är många så är det dock svårt för mig att säga vad som krävs i just din situation för att få en godkänd parkeringsplats, då jag inte har all information. Jag rekommenderar dig därför starkt att kontakta boverket. De är nämligen experter på detta och kommer direkt ha svar på dina frågor och ge dig vägledning i just din situation så att du får en korrekt parkeringsplats. Detta kommer få dig att göra rätt redan från början och du slipper då oroa dig för att någon kan klaga på din parkeringsplats i efterhand.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att det löser sig fint med parkeringsplatsen. Har du fler frågor och funderingar så får du inte tveka på att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare