Hur stor andel har ett särkullbarn rätt till direkt efter förälderns bortgång respektive efter styvförälderns bortgång?

Hej!

Jag är särkullbarns till min mamma.

Min mamma och styvpappa är gifta och har två gemensamma barn.

Om mamma dör först, hur fungerar det då?

Jag vet att jag får ut min del direkt om jag vill eller får väntar tills min styvpappa avlidit också.

Hur stor del tillfaller mig om jag som särkullbarns får ut min del direkt om min mamma dör?

Om jag väntar med att ta ut mitt arv efter min mamma tills min styvpappa dör, hur stor del tillfaller mig då?

Lawline svarar

Hej!

Först vill jag börja med att tacka för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur stor andel har du rätt till om din mor avlider först?

Precis som du säger så kommer du att kunna få ut din andel av arvet direkt efter din mamma avlidit (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Med tanke på att din mamma har tre barn så kommer ni alla tre få dela lika på arvet. Därav är du berättigad 1/3 av arvet, där du får ut din del direkt vid din mammas bortgång.

Vad sker om du väljer att kräva ut arvet efter din styvpappas bortgång?

Om du väljer att kräva ut arvet efter att din styvpappa har gått bort (3 kap. 9 § Ärvdabalken), kommer du fortfarande endast vara berättigad samma andel som du vore efter din mamma. Därav kommer den tredjedelen av arvet du är berättigad av din mor följa med hela tiden. Däremot kommer den endast följa med i en procentsats. För att förklara detta på enklast sätt kommer jag nedan ge dig ett exempel.

Exempel:

Om din mor har 150 000 kronor när hon dör är du berättigad en tredjedel, vilket är 50 000 kronor. Som du antingen kan få ut direkt i arv eller avstå till dess att din styvpappa också har avlidit. Om du väljer att vänta med att få ut arvet till din styvpappas bortgång så kommer dessa 50 000 kronor räknas om till den andel du har i styvpappans egendom som kommer från din mamma. Alltså om din mamma hade 150 000 kronor och din styvpappa hade 150 000 kronor får styvpappan 300 000 kronor vid din mammas bortgång. Av dessa 300 000 kronor var du berättigad 50 000 kronor vilket är en andel på 50 000/300 000, vilket är 0,1666.. procent av hela summan. Dessa 0,16.. procent är vad du kommer att vara berättigad av det dödsbo som din styvpappa lämnar efter sig.

Så om din styvpappa lämnar efter sig 400 000 kronor (100 000 kronor mer än han hade vid din mammas bortgång) efter hans bortgång kommer du då vara berättigad ungefär 67 000 kronor. Om han dock lämnar efter sig mindre pengar än vad han hade då han fick beloppet efter din mor kommer ditt arv att bli lägre. Just för att man hela tiden räknar i andelar då du har avböjt från arvet till fördel för din styvpappa.

Slutsats

Du kommer att få ut en tredjedel av den summa som din mamma lämnar efter sig om du väljer att få ut arvet direkt. Väljer du att din styvpappa skall få arvet först, så kommer du istället få ut samma andel som du gav honom ur hans dödsbo.

Jag hoppas nu att allt löser sig för dig och att du fick svar på din fråga!

Har du fler funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare