Hur skulder hos Kronofogden kan påverka ansökan om svenskt medborgarskap

Hej!

Min mamma sökt svenskt-medborgarskap Januari 2019 och augusti 2020 hade hon haft skuld hos kronofogden så hon har då betalnings anmärkning, och undrar nu om hon kan få avslag från migrationsverket för att hon har då haft skulden efter hon hade sökt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap.

Din mamma måste uppfylla vissa krav som är uppställda för att få svenskt medborgarskap. Ett av kraven är att din mamma har haft och kan förväntas sig komma att ha ett hederligt levnadssätt (11 § Lag om svenskt medborgarskap). Migrationsverket kommer att undersöka om din mamma har skött sig bra under tiden hon har befunnit sig i Sverige och om hon kommer att fortsätta att sköta sig bra i framtiden vid prövning om hennes ansökan om svenskt medborgarskap. Detta kan de göra genom att inhämta uppgifter från Kronofogden. Hon kan få ett avslag på ansökan om hon inte betalar böter, skatt, underhållsbidrag eller andra avgifter. Har hon skulder till privata företag som har gått till Kronofogden finns det en risk på att hon kan bli nekad till svenskt medborgarskap. Trots att din mamma har betalat sina skulder kan hon få vänta en viss tid innan hon kan få svenskt medborgarskap. Den tiden är cirka två år och under den tiden ska hon kunna visa att hon kommer att fortsätta vara skuldfri (Här).

Svar på din fråga är att det kan påverka din mammas ansökan om svenskt medborgarskap om hon har haft skulder som har gått till Kronofogden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare