Hur skriver vi testamente som sambos med gemensamt barn?

Jag och min sambo äger vår villa gemensamt hälften var, och har gemensamt lån på den. Vi har ett gemensamt barn. Den ene sambon äger dessutom ett fritidshus. Vi vet att sambos inte ärver utan att det är vår dotter som ärver allt når någon av oss går bort.

Vi skulle vilja skriva i ett testamente, att den kvarvarande sambon ska ärva den andres del av villan, men att övrigt ärvs av barnet. Kan man te x skriva "Den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla fastigheten {beteckning }och det gemensamt anskaffade lösöret i denna.

Det vi vill undvika är alltså att kvarvarande sambo måste lösa ut hälften av huset från barnet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Gifta par med gemensamma barn.

Gifta par med gemensamma barn ärver varandra om den ene dör (Ärvdabalk 3:1), barnen ärver sedan båda sina föräldrar när båda har gått bort.

Sambor

Utgångspunkten är precis som du säger, att sambos inte ärver varandra, så er dotter ärver den av er som går bort (Ärvdabalk 2:1). Har ni inte skrivit något mellan er ärver er dotter allt (Ärvdabalk 7:1). Ni kan skriva ett testamente, men er dotter har rätt att få ut sin laglott, den utgör 50% av av förälderns tillgångar (Ärvdabalk 7:1). Resten kan ni testamentera till varandra.

Fri förfoganderätt eller full äganderätt

Om ni skriver in att ni ärver varandra med fri förfoganderätt betyder det att den kvarvarande sambon kan göra vad denne vill med egendomen förutom att testamentera över den. Om ni istället skriver med full äganderätt får sambon göra vad den vill med arvet, och kan sedan testamentera detta till någon annan.

Er situation

Om ni har tillräckligt mycket egendom utanför villan så kan ni skriva ett testamente om att den andre ärver er del med fri förfoganderätt. Dottern får då ut det värde hon har rätt till ur övrig egendom, och när ni båda är borta får dottern ut resten av sitt arv. Om egendomen inte räcker till detta kan ni överväga att gifta er, när ni gifter er kan ni skriva ett äktenskapsförord som reglerar era egendomsförhållanden, om ni inte vill att all egendom ska bli gemensamt giftorättsgods. Det finns ingen möjlighet för sambos att sitta kvar i orubbat bo, så som gifta parter kan. Ni kan alltså inte som sambos komma runt att er dotter har rätt att få ut sin laglott.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare