Hur skriver man testamente?

Hej. Jag vill skriva ett testamente så att mina syskon inte ärver mig. Hur gör jag det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

När man skriver testamente finns det flera formkrav att hålla reda på för att testamentet ska bli giltigt. Det finns även rekommendationer för hur testamenten ska bli tydliga och säkra ur bevissynpunkt. Regler om upprättande av testamenten finns i Ärvdabalken (förkortad ÄB). Jag kommer gå igenom de lagliga formkraven steg för steg, för att sedan rekommendera dig hur du kan gå vidare.

Testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen

Det första och mest grundläggande kravet på ett giltigt testamente är att det ska upprättas skriftligen och undertecknas av dig som testator. Sedan krävs det att två personer tillsammans bevittnar din underskrift, lämpligen direkt när du tecknar den. Om bevittnandet inte kan ske direkt när du tecknar ditt namn, ska det ske i nära anslutning till detta moment, och då vittnar personerna i stället om att du vidkänner den redan färdigskrivna underskriften som din egen. Det är viktigt att båda vittnena närvarar samtidigt. Båda vittnena ska med underskrift intyga om att du, i deras samtidiga närvaro, har undertecknat ditt eget testamente. Vittnena måste känna till att det är ett testamente som de bevittnar, men det är upp till dig om de ska få ta del av innehållet (10 kap. 1 § ÄB).

Vem får vittna?

Vem som helst får inte bevittna ett testamente. Följande personer får inte vara vittnen enligt lag (10 kap. 4 § första stycket ÄB):

Man får vidare inte bevittna ett förordnande till sig själv, sin make/sambo, syskon eller någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till en själv. Om du skulle ha en framtidsfullmaktshavare, förmyndare, god man eller förvaltare får heller inte dessa bevittna testamentet. Till sist får inte heller vissa företrädare för bolag, stiftelser och föreningar bevittna testamentsförordnanden till sina egna sammanslutningar (10 kap. 4 § andra stycket ÄB).

Vad testamentet bör innehålla

Ett testamente är ett förordnande om hur du vill att din egendom ska fördelas efter din död. Innehållet i ditt testamente kan därför vara väldigt individuellt, och det är till stora delar upp till dig hur du vill formulera dig. Det går till exempel att förordna om att hela din kvarlåtenskap, andelar av den, eller specifik egendom ska tillfalla en eller flera personer. Ur bevissynpunkt är det viktigt att vara så tydlig som möjligt. Fastigheter kan till exempel benämnas med fastighetsbeteckning och adress, bilar med registreringsnummer och testamentstagare med namn och personnummer.

I lagen sägs det att vittnena "böra" anteckna sina yrken och sin hemvist bredvid sina namn (10 kap. 2 § ÄB). Detta är rekommendationer från lagstiftarens sida som inte är tvingande (uppgifterna påverkar inte testamentets giltighet). I det praktiska juridiska arbetet har det utvecklats flera sådana rekommendationer, om vad ett testamente bör innehålla för uppgifter för att vara tydligt och bevissäkert. Ett sådant exempel är att i testamentet ange datum och ort för undertecknandet och bevittnandet. Dessvärre kan jag inte redogöra för alla dessa rekommendationer här. För att fullt ut säkra tydligheten och bevissäkerheten i ditt testamente bör du ta hjälp av en jurist.

Sammanfattning

Ett testamente ska vara skriftligt och bevittnas av två personer som enligt lag får vara vittnen. I testamentet ska du tydligt formulera hur du vill att dina tillgångar ska fördelas efter din död (vilka tillgångar och till vem). Jag rekommenderar varmt att ta hjälp av någon av våra jurister när du skriver testamente. De kan hjälpa dig att upprätta ett tydligt, giltigt och bevissäkert testamente mot ett fastpris. Gå då in på https://lawline.se/fixed_price.

Jag hoppas att du har fått den hjälp du sökte. I annat fall går det bra att återkomma med en ny fråga, alternativt boka tid med någon av våra jurister. Tidsbokning görs via den här länken: https://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare