Hur skriver man över vårdnaden till ena föräldern?

Kan jag skriva över hela vårdnaden på sonen till pappan, isåfall hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja det är möjligt att skriva över vårdnaden.

För att göra detta finns det två olika tillvägagångssätt:

Är ni inte överens kan du vända dig till tingsrätt som kan besluta om att vårdnaden ska överlämnas (6 kap. 5 § FB). Bedömningen görs utefter barnets bästa (6 kap. 2a § FB). Detta gör man genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där barnet bor.

Om ni är överens kan ni skriva ett avtal om att vårdnaden enbart ska tillfalla den ena föräldern. Avtalet måste vara skriftligt och godkännas av socialnämnden (6 kap. 6 § FB). Lättast är att ta kontakt med socialnämnden i din kommun för att upprätta ett sådant avtal. Bedömningen som socialnämnden gör är precis som ovan, utefter barnets bästa. Genom att avtalet blir gällande på detta sätt får det samma verkningar som en dom om vårdnad.

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare