Hur skriver man ett skuldebrev?

Hej.

Jag har en syster som nyligen har separerat från sin sambo. I starten av deres förhållande hade han stora skulder som min syster tog ett hopbakslån på. De skrev vid tillfället inget avtal men han har under de år de varit tillsammans betalat av lånet varje månad inkl räntor som tillkommit. Nu har dom gjort slut och det börjar bli dags att få någonting skriftlige på att han ska fortsätta betala varje månad, som muntligt är avtalat dom emellan. Tidligare sambo har nu stora skulder efter ett kraftigt eskalerende spelberoende och kan därför inte ta över lånet i sin helhet.

Till info har de under perioden fått två barn som de har delad vårdnad över.

Min fråga är därför om det finns något avtal/kontrakt som man kan används i en liknande situation för att säkra att min syster får en trygghet kring att hon får betalt som tidligare? Mener att det alltid är fördelaktigt med att få det skriftlige och signerat.

Stort Tack på förhand.

Mvh,

Emelie Isosalo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du har helt rätt i att det alltid är klokt att ha överenskommelser skriftliga. Mitt råd är att din systers f.d. sambo utfärdar ett skuldebrev. Regler om skuldebrev och dess giltighet finns i skuldebrevslagen (SkbrL).

Ett skuldebrev ska vara:

1. Skriftligt.

2. Till det yttre fristående (dvs det ska bara ge uttryck för en fordran).

3. Ensidigt (eventuella motprestationer ska inte framgå).

4. En utfästelse om ett penningbelopp.

I skuldebrevet kan även skrivas in om hela beloppet ska betalas vid anfordran eller att en viss summa ska betalas t.ex. varje månad eller kvartal. Om man inte skriver in något förfallodatum är huvudregeln att hela beloppet ska betalas vid anfordran, dvs. när det begärs (5 § SkbrL). För att ha rätt att ta ut ränta (förutom ev. dröjsmålsränta) måste även det skrivas in i skuldebrevet. Din systers f.d. sambo ska skriva under skuldebrevet, även om det inte är något krav är det alltid bra om någon bevittnar underskriften.

Att jag inledningsvis skriver att det är din systers f.d. sambo som ska utfärda skuldebrevet är just för att det ska vara ensidigt. Ett skuldebrev är hans sätt att erkänna att han har en skuld som ska betalas enligt avtal eller när det begärs. Att han ska utfärda det behöver dock inte betyda att han måste skriva det, så länge han förstår vad det är han skriver under. Med skuldebrevet i sin ägo är det en säkerhet för din syster, dels för att kräva betalt, dels för att begära verkställighet genom Kronofogdemyndigheten om han vägrar betala.

Även om kravet för att skriva ett skuldebrev inte är speciellt högt ställt kan det alltid vara bra att konsultera en jurist. Speciellt som i din systers fall då det måste bli rätt med vilken ränta som ska gälla. Jag rekommenderar er att ni bokar en tid med någon av våra duktiga jurister. De kan hjälpa er med er förfrågan, antingen vid ett möte eller per telefon/e-post.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare