Hur sker fördelning av lösöre vid äktenskapsskillnad?

Vad gäller vid skilsmässa gällande lösöre där allt kapital och övriga tillgångar är reglerade med enskild egendom.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag ser två möjliga tolkningar av din fråga så jag kommer att svara enligt båda sätten att se på saken. Den första tolkningen är att du menar att kapital och övriga tillgångar är enskild egendom men att lösöret inte är det, utan alltså är giftorättsgods. Den andra tolkningen är att allt kapital och övriga tillgångar (innefattande lösöret) är enskild egendom.

Om lösöret är giftorättsgods:
Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Vid en eventuell skilsmässa ska bodelning ske där egendomen fördelas mellan makarna (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår varje makes giftorättsgods (i det här fallet lösöret) som alltså delas lika mellan makarna (10 kap. 1 § och 11 kap. 1–3 §§ ÄktB). I bodelningen får egendom för personligt bruk undantas i skälig omfattning, såsom kläder, personliga presenter m.m. (9 kap. 2 § ÄktB).

Egendomen fördelas sedan mellan makarna på lotter motsvarande värdet av den andel som har räknats ut. Varje make har i första hand rätt att få sin egendom på sin lott (eller den del av sin egendom maken önskar). Äger den ena maken t.ex. en soffa och den andra maken äger ett köksbord är det också på det viset egendomen i första hand ska delas upp (11 kap. 7 § ÄktB). Överstiger den ena makens egendomsmassa den andra makens kan förhållandet antingen jämnas ut genom att viss egendom överförs på den andra maken eller genom att motsvarande summa pengar betalas (11 kap. 9 § ÄktB).

Om lösöret är enskild egendom:
Om lösöret skulle ingå i vad som reglerats som enskild egendom är utgångspunkten precis den motsatta. Lösöret ingår då inte i någon bodelning utan varje make behåller helt enkelt sin enskilda egendom, dvs. sin del av lösöret (10 kap. 1 § ÄktB).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare