FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/05/2018

Hur ska vi gå tillväga för att genomföra en nationell vuxenadoption?

Hejsan är en tjej på snart 32 år.

De är så att min låtsas pappa som är gift med min mor vill adoptera mig, och jag har inga invändningar efter som jag inte har någon som helst kontakt med min biologiska far.

Så nu undrar jag hur man går till väga för att få de genomfört?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att genomföra adoptionen ska ni skicka in en ansökan till tingsrätten (den tingsrätt i den ort där din mammas make var folkbokförd den 1 november förra året). Detta eftersom domstolen måste bedöma om adoptionen är lämplig eller inte och sedan fatta ett beslut. (se 4 kap 6 § föräldrabalken, här)

I ansökan ska vissa särskilda uppgifter finnas med samt ditt och din mammas makes personbevis (här hittar du vilka uppgifter som ska finnas med och här beställer ni era personbevis). Glöm inte att betala ansökningsavgiften om 900 kr, annars prövar domstolen inte ert ärende.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare