Hur ska skatteskulder tas upp i dödsboet?

Hej!

Min far som dog i April hade påbörjat en försäljning av sin lägenhet (pga boende på sjukhem).

Slutlikviden till dödsboet skrev jag och min syster (de enda arvingarna) under ca 3,5 vecka efter min fars bortgång.

Vid bouppteckningen som nu planeras fyller jag i min fars bank/fond tillgångar från kapital och räntebeskedet med dödsdatumet. Jag redovisar efter Nordeas rekommendationer även slut-likvidavräkningen på försäljningen av lägenheten. Korrekt eller?

Nästa fråga: Skall jag vid bouppteckningen ta upp den skatt (pga lägenhetsförsäljningen) som dödsboet skall betala efter nästa deklaration i bouppteckningen eller kommer detta regleras senare vid arvsskifte på banken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

I dödsboet ska tillgångar och skulder upptas, dvs allt du fick in vid försäljningen ska vara med det verkar på din fråga som det är det Nordea rekomenderat. Dödsboet får också en skatteskuld tillsammans med dess andra skulder. Ett sätt att hantera det på är att göra arvskiftet men behålla lika mycket tillgångar i dödsboet som skatteskulden är på och vänta med att avveckla dödsboet tills när skatten är betalad. Det går dock att göra på andra sätt också, det centrala är bara att alla skulder som dödsboet har täcks.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare