FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/01/2019

Hur ska mand ela husets värde vid skilsmässa?

Hej! Min man och jag står inför en skilsmässa. 2004 köpte vi ett bostadsrättsradhus där min man gick in med 120 000 och jag med 70 000 kronor samt att vi tog ett gemensamt lån till resten av köpesummanm, vi står gemensamt för huset. Vi gifte oss året därpå, år 2005, inget äktenskapsförord är skrivet. Husets värde har stigit med det femdubbla. Har min man rätt till större andel vid bodelning och försäljning av radhuset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

När en bodelning görs ska allt giftorättsgods delas lika mellan makarna (11 kap 3 § Äktb). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § Äktb). Vad som är enskild egendom räknas upp i 7 kap 2 § Äktb. Den vanligaste anledningen är äktenskapsförord och eftersom ni inte har något sådant är huset troligen giftorättsgods. Det innebär att ni ska dela lika på husets värde, ni ska även ta hänsyn till skatt när ni avgöra värdet på huset.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare