Hur ska man se på ett förskott för att det ska bli jämt fördelat om jag använder det för att köpa ett hus som ökar i värde? Blir mitt arv ännu mindre då eftersom huset kan öka i värde?

Hej! Jag ska få ett förskott på arv som jag sedan ska använda för att köpa en fastighet. Jag har tre andra systrar. Hur ska man då tänka gällande arvet eftersom pengarna jag använder till en fastighet kan komma att öka i värde? Min föräldrar äger en fastighet som är 4x det som jag lånade, kan det räcka att jag avsäger mig rätten till den eftersom den också kommer att öka i värde eller kommer även det bli ojämnt? Vi vill gärna reda ut det här innan jag får pengarna så att det inte blir någon orättvisa!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalkens bestämmelser om förskott på arv. Jag tolkar så din fråga att ni undrar hur man räknar av ex. förskott och vilket värde man ska använda om det man ärver ökar i värde.

Vilka regler är av betydelse för din frågeställning?

Av bestämmelserna om förskott å arv framgår att det arvslåtaren (dina föräldrar) har gett en bröstarvinge (närmaste släkting pga blodsband) ska avräknas på dennes arv efter arvlåtaren om inte annat har förskrivits (6 kap. 1§ ÄrvB). Det följer vidare att avräkning av förskott ska ske efter egendomens värde vid mottagandet om inte framgår av omständigheterna (6 kap. 3§ ÄrvB).

Den senare bestämmelsen innebär att när så gåvan mottas är det värde vid denna tidpunkt som ska avräknas från dennes arvslott.

Vad innebär reglerna för din frågeställning?

När det gäller frågan om förskott och för att det ska bli så rättvist som möjligt ska man tänka så att det är just själva gåvans värde som är avgörande för om arvlåtaren senare vill begränsa ens arv. Eftersom du i din frågeställning får förskott på arv för att kunna köpa en fastighet får jag tolka det som att du får pengar för att kunna göra detta. Det är så pengarna som du sedan ska räkna av från din arvslott. Det är tillåtet att göra en bra affär genom att få ett förskott på arv och eftersom pengarna ändå kommer räknas av från din arvslott innebär det att dina systrar så kommer få en jämn andel när väl dina föräldrar avlider och ni alla ärver.

Sammanfattningsvis

För mig framgår det som så att eftersom du får pengar för att köpa en fastighet ska fokus ligga på pengarna du får och inte hur mycket fastigheten kan öka i värde. Av reglerna om förskott på arv framgår även detta dvs. att det är förskottets värde vid mottagande som är det viktiga (6 kap. 3§ ÄrvB). Hur du sedan väljer att spendera detta förskott och om så en fastighet ökar i värde är separat från bestämmelserna om arv.

Man kan formulera det såhär: Rent tekniskt har du fått mer eftersom en fastighet kan öka i värde men detta är en följd av hur du valt att använda ditt förskott och inte en följd av att du har fått förskottet i sig. När så sedan arvet ska fördelas kommer det fortfarande bli jämnt eftersom din arvslott kommer minskas med förskottets värde när du fick det. Dina systrar får således förskottet delat mellan sig och därmed en större arvslott och du själv får en arvslott men den är mindre pga förskottet du fått tidigare. Det följer av arvsordningen att alla ska få lika lott (2 kap. 1§ ÄrvB) och att så förskottet avräknas från denna arvslott (6 kap. 1§ ÄrvB).

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare