FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/07/2020

Hur ska man gå tillväga för att få ut handlingar om en adoption?

Hej

Både min fru och jag har bestämt för oss att det genomfördes en adoption av hennes dotter men vi har förlagt dessa handlingar undrar hur får man tag i nya handlingar kanske ni kan ge ett svar om denna blev genomförd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att utgå från att det var en adoption inom Sverige (se information om adoptioner inom Sverige på Sveriges domstolars hemsida här). Om det var en internationell adoption, se information om internationella adoptioner på Sveriges domstolars hemsida här.

Jag kommer att gå igenom vart man ansöker om att få adoptera, och hur du och din fru kan gå tillväga för att få information om ifall det genomfördes en adoption av dottern, och hur ni i så fall kan gå tillväga för att få ut adoptionshandlingarna. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Vart ansöker man om att adoptera?

Om man ansöker om adoption inom Sverige skickar man ansökan till Tingsrätten. För att man ska få adoptera krävs ett beslut av tingsrätten.

Hur kan du och din fru gå tillväga för att få information om ifall det genomfördes en adoption av dottern, och i så fall få ut handlingar om adoptionen?

En ansökan om adoption skickas till tingsrätten. Ansökan ska skickas till tingsrätten där personen som man vill adoptera var folkbokförd första november föregående år, se information på Sveriges domstolars hemsida här. Om ni kommer ihåg vilken tingsrätt som kan ha fattat beslut om adoptionen rekommenderar jag att ni kontaktar denna tingsrätt, och begär att få ut en kopia av adoptionshandlingarna.

När ni kontaktar tingsrätten är det bra om du och din fru har så mycket information som möjligt, exempelvis år och datum när adoptionen kan ha ägt rum, samt namn och personnummer på er och på dottern. Om tingsrätten inte har handlingarna om adoptionen bör tingsrätten hänvisa er till rätt person eller myndighet. Om tingsrätten inte kan hjälpa er rekommenderar jag att du och din fru vänder er till kommun- eller stadsarkiv.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du och din fru kontaktar tingsrätten, och om det inte ger resultat, kommun- eller stadsarkiv. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare