Hur ska man gå tillväga för att få tillbaka utlånade pengar?

Hej! Jag har lånat pengar till en nära vän och nu han kan inte eller vill inte betala tillbaka pengarna! Jag vet att hans situation är lite rörigt nu men jag vet att han kan betala tillbaka mig pengar! Jag swishade honom två 10 tusen den 19 sep 2022 och överförde 80 tusen den 24 sep 2022! Han skulle betala tillbaka pengarna om tre månader från den datumet han lånat pengar från mig men det blev inte ! Jag har alla transaktioner och hans meddelande där skrev han att han skyldig pengar till mig med summan 110 tusen! Jag undrar om jag ber kronofogden om hjälp kommer de hjälpa mig och tvinga honom att betala tillbaka pengarna! Jag har alla bevis och min sambo är också vet om detta! Kan ni berätta om vad ska jag göra nu? Kan jag lita på kronofogden och anmäla honom ? Tack för hjälpen på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur du ska gå tillväga för att kräva tillbaka pengar som du lånat ut till en vän, som du också vet har möjlighet att betala tillbaka men inte gör det.

Bestämmelser om fordringar finns i skuldebrevslagen. När man lånar ut pengar till en annan person uppkommer en så kallad fordring. En person som har en fordran på någon kan göra ett anspråk gällande, i ditt fall kräva tillbaka pengarna du lånat ut.

Av din fråga framgår att ni har avtalat om ett datum när betalning ska ske. Eftersom datumet för skuldens betalning nu har passerats kan du kräva tillbaka pengarna.

Hur kan du gå tillväga?

Du kan vända dig till Kronofogden för att få tillbaka pengarna av din vän. Det kan du göra genom att ansöka om ett betalningsföreläggande, där du fyller i och skickar in en ansökan om detta, det kan du göra här. Kostnaden för att ansöka om ett betalningsföreläggande är 300 kr. I din ansökan kan du begära att motparten ska betala kostnaden om du vill.

Efter att Kronofogden har behandlat din ansökan om betalningsföreläggande skickar de ut ett brev till personen. Om personen bestrider ansökan eller inte svarar får du välja om du vill ta ärendet vidare till domstol eller begära verkställighet, du kan då få hjälp av Kronofogden att genomföra ett beslut och driva in skulden. Avgiften för verkställighet är 600 kr.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen!

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare