Hur ska man gå till väga om en morförälder vill att barnbarnet ska ta över huset?

Hej, jag ska nästa år flytta hem till min mormor för jag ska plugga, det blir närmre skolan då för mig, om hon skulle gå bort tar jag över huset per automatik då? Mormor vill att jag ska ta över huset efter henne sen iallafall, behöver hon skriva testamente även om jag flyttar in hos henne? Vill tillägga att jag har mamma och morbror… behöver min morbror gå med på att jag har över huset sen efter mormor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga regleras primärt i Ärvdabalken (ÄB). För att du ska kunna ta över huset från din mormor så är ett testamente troligen den bästa vägen att använda sig av. Ett enkelt sätt att göra är att skriva att du ska få ta över huset och att övrig egendom ska delas ut enligt den lagstadgade arvsordningen. Det finns ett antal krav på hur ett testamente ska upprättas, det kan du läsa mer om här

Som utgångspunkt så behöver din mamma och morbror inte godkänna att du tar över själva huset, testamentet måste dock godkännas av personerna som annars skulle ärvt om inte det skulle funnits, dvs din mamma och morbror. Det står den som äger egendom fritt att bestämma hur egendomen ska delas ut, förutom till viss del som bröstarvingarna alltid har rätt att få ut. Begrepp som brukar användas i detta sammanhang är arvslott och laglott. Arvslotten är det som personen skulle fått om arvet skulle delas ut enligt reglerna i Ärvdabalken och laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten har bröstarvingarna alltid rätt att få ut, men detta kan man dock avstå ifrån, då det krävs att arvtagaren som är berättigad laglott påkallar jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Exempel: Din mormor har ett hus som är värt 1,000,000kr och 1,000,000kr på banken. Om ett testamente inte finns så kommer detta tillfalla din mamma och morbror med hälften var, dvs 1,000,000kr per person, detta är arvslotten. Laglotten är hälften av detta, dvs 500,000kr. Om ett testamente finns som säger att du ska få huset som är värt 1,000,000kr så finns det fortfarande 1,000,000kr kvar som din mamma och morbror kommer dela på. I detta exemplet så får dom 500,000kr var, som är deras laglott och dom kan inte klandra testamentet på denna grund.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen. Vi kan även hjälpa er upprätta ett testamente till fast pris, läs mer om detta här på Juridik till fast pris

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare