FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/07/2021

Hur ska kostnaderna för barnets aktiviteter fördelas mellan skilda föräldrar?

Hej.

Vad är det som gäller när man är skild och har barn tillsammans. Hur skall fördelningen för barns aktiviteter

fördelas ekonomiskt. Vi har båda olika löner, men i slutändan har vi lika mycket kvar när allt är betalt, hon bor i hyreslägenhet, jag tog över vår gemensamma villa ?

mvh Undrande

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur man ska fördela kostnaderna för era gemensamma barns aktiviteter när ni är skilda och har olika lön. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av föräldrabalken (förkortas FB).

Hur ska kostnaderna för barnets aktiviteter fördelas ekonomiskt?

Det som gäller är att kostnaderna för barnets underhåll (inkluderat aktiviteter) ska fördelas mellan föräldrarna utefter deras ekonomiska förmåga. Det är därför inte så lätt som att allt ska delas lika utan om en förälder har större ekonomisk förmåga kan den föräldern behöva stå för fler eller större utgifter. Fördelningen beror på hur föräldrarnas ekonomiska förmågor ser ut i jämförelse med varandra (7 kap. 1 § FB).

Du skriver att ni i slutändan har lika mycket kvar när allt är betalt. Det innebär att ni praktiskt taget har lika stor ekonomisk förmåga. Det kan därför vara så att ni behöver dela så gott som lika på kostnaderna för barnets aktiviteter.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vill du vidare komma i kontakt med en jurist som hjälper dig så rekommenderar jag dig varmt att kontakta vår juristbyrå på följande länk: https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare